Privacyverklaring

Bruggen bouwen tussen hr en IT

29 maart 2024
Tekst
Christophe Lo Giudice
Beeld
Aurore Delsoir

In vrijwel alle bedrijven zijn hr en IT twee duidelijk gescheiden afdelingen en dat is logisch. Hun vermogen om samen te werken en om elkaars uitdagingen en realiteit te begrijpen, is cruciaal voor het succes van de organisatie. Patrick Devis weet hier alles van: hij had de kans om beide functies bij Belfius te leiden. Vanuit zijn leidende hr-rol en zijn vorige functie als chief information officer, biedt hij een reeks inzichten en adviezen om de samenwerking tussen hr en IT te optimaliseren.

"Wanneer je wordt gevraagd om te beschrijven hoe hr naar IT kijkt en hoe IT hr ziet, is de grootste uitdaging om niet te vervallen in karikaturen", merkt Patrick Devis op. "Tegelijkertijd moet je, om verhelderend te zijn, soms het beeld wat aanscherpen.”

Professionals in hr en IT hebben opmerkelijke verschillen. Een eerste manier om ze te benaderen, is verduidelijken wat de hr-manager en de IT-manager bezighoudt." Vanuit IT-perspectief is er eerst en vooral de infrastructuur. De uitdaging vanuit hr-oogpunt is over de nodige competenties beschikken.

Een tweede belangrijk thema is de beschikbaarheid van systemen en het beheer van leveranciers. De IT-manager moet ook technologische trends volgen. "Moet je meegaan of niet? Welke prioriteiten stel je? Welke risico’s zijn er om een trend te volgen? Een paar jaar geleden had iedereen het over blockchain. Het was de technologie van de toekomst. Wie heeft vandaag echt innovatieve oplossingen op dit gebied geïmplementeerd? Niet veel mensen."

Paradoxen beheren tussen hr en IT

En wat houdt de hr-manager bezig? "Werving is een sleutelonderwerp. Managers vragen je waarom je kandidaten van de concurrentie niet kan aantrekken. ‘Kunnen we niet meer betalen?’” Een strikt beheer van de salarismassa is vereist. "De uitdaging is om het juiste niveau van vergoeding voor elke medewerker te vinden."

Beoordeling komt ook hoog op de lijst. "Wat moet je doen? Wat niet? Hoe het goed doen? Waarvoor dient het? Hoe er een betekenisvol moment van maken? Hoe voorkomen dat 99% van de medewerkers een positieve beoordeling krijgt, gewoon omdat het niet makkelijk is om moeilijke boodschappen te communiceren?"

In veel gevallen behoren ook sociale relaties tot de bevoegdheden. "Het is belangrijk om altijd rekening te houden met de partners aan de andere kant van de tafel", zegt Patrick Devis, die zijn lijst afsluit met arbeidsrecht: "Soms moet je zeggen en herhalen: 'Nee, het spijt me, dit kunnen we niet doen.'"

Gemeenschappelijke uitdagingen voor hr en IT

Hr en IT zijn twee verschillende domeinen met weinig raakvlakken. Maar Patrick Devis identificeert toch gemeenschappelijke uitdagingen. "De acquisitie en ontwikkeling van talenten, digitale transformatie en innovatie, gegevensbeheer en analyse, informatiebeveiliging, compliance en risicobeheer. De bedrijfscultuur interesseert mij evenzeer als hr-directeur en als cio, evenals de interne samenwerking en communicatie tussen teams. Bij al deze thema's kunnen hr en IT elkaar vinden."

Dat is niet zo verrassend. "De uitdagingen zijn van dezelfde aard. Hr en IT vertegenwoordigen vaak een belangrijke kostenbasis. In een dienstverlenend bedrijf zoals een bank vormen IT en hr een groot deel van de kosten. Bovendien is het een kostenbasis die de neiging heeft te groeien: er is de exponentiële ontwikkeling van gegevens en er is de automatische indexering van salarissen en spanningen op de talentenmarkt."

Een bijkomend convergentiepunt: keuzes die je binden op lange termijn. "Wanneer je aan het hoofd staat van marketing, kun je een commerciële actie lanceren. In geval van een probleem, ga je naar de volgende. Je streeft natuurlijk naar consistentie, maar het is niet essentieel. Wanneer je bezig bent met IT of hr, zit je op schepen die veel langzamer manoeuvreren."

Patrick Devis merkt ook op dat voor beide functies de rest van de organisatie de agenda grotendeels bepaalt. "Je beslist nooit alleen, noch geïsoleerd, over wat je zal doen met je human resources management of je technologiemanagement."

Wat leert hr van IT en omgekeerd

Wat kan IT leren van hr? "Soft skills," merkt hij op. "Verandermanagement. Alles wat met diversiteit en inclusie te maken heeft." Vanuit hr-perspectief valt er te leren van IT dat besluitvorming is gebaseerd op data. "In hr is dat nog niet erg wijdverspreid. In IT is dat goed ingeburgerd. Er is ook automatisering en cybersecurity. En, over het algemeen, de beheersing van de IT-taal. Voor een kwalitatieve technologierekrutering moet je uitvoerig met informatici praten. Want als je de IT-taal niet spreekt, zul je nooit de juiste profielen aantrekken."

Patrick Devis sluit af door hr aan te moedigen na te denken over wat personeel is. "Vaak is voor de hr-directeur personeel de mensen die op zijn payroll staan, die zijn teams hebben aangenomen en die hij elke maand betaalt. Voor IT is de opvatting anders. Personeel zijn ook de zelfstandigen, contractanten en ter beschikking gestelde werknemers die schaarse vaardigheden hebben. Ze bevinden zich soms al jaren in het bedrijf. Net zoals mensen die zich soms aan de andere kant van de wereld bevinden en elke dag voor je bedrijf werken, soms zelfs met een klein vlaggetje van het bedrijf op hun bureau. Als hr-directeur heb ik zelf meer moeite om ze als personeel te beschouwen dan toen ik cio was."

ID: Patrick Devis, head of human resources bij Belfius bank en verzekeringen

Patrick Devis sprak tijdens het seminar "When HR meets IT..." dat afgelopen september werd gehouden in Silversquare North in Brussel.

Dit artikel verscheen bij Htag by Références, de Franstalige partner van HRmagazine. Interesse in een gecombineerd membership HRmagazine en Htag by Références? Contacteer vrijblijvend Murielle Cosyns.