Privacyverklaring

Meer zorgen over tekortkomingen van AI dan over jobverlies

16 januari 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Grégory Renardy, Michael Page

Bijna een kwart van de werknemers gelooft dat artificiële intelligentie functies in hun sector zal vervangen. Toch is minder dan de helft bezorgd dat ze hierdoor zelf hun baan zullen verliezen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Michael Page. Grégory Renardy: “AI accepteren betekent nieuwe vaardigheden ontwikkelen.”

Werknemers maken zich zorgen over de opkomst van artificiële intelligentie, maar ze zijn bereid om te leren hoe de nieuwe technologie te gebruiken. Zo verbeteren ze hun kansen op de arbeidsmarkt. 72% denkt dat AI jobs zal vervangen. 41% vreest om zelf van job te moeten wisselen.

De grootste onrust, bij 67% van de respondenten, is de afwezigheid van menselijk beoordelingsvermogen en intuïtie bij de AI-tools. De tweede grootste bezorgdheid zijn gegevensbeveiliging en privacy (56,1%). Ethische implicaties en cognitieve vooroordelen kwamen op de derde plaats (45%). Pas op de vierde plaats komen de risico's op werkloosheid of de noodzaak tot carrièreswitch, genoemd door iets meer dan vier op de tien werknemers (41%).

Opleiding over artificiële intelligentie

"Mensen zijn altijd al bang geweest voor verandering", poneert Grégory Renardy. “En nu staan we voor een versnelde verandering die nog in de kinderschoenen staat. Het is normaal dat veel werknemers op hun hoede zijn voor deze onzekerheid. Maar we weten dat aanpassingsvermogen op de werkplek een grote troef is in een context van verandering.”

Een andere opvallende bevinding is dat 88% van de werknemers aangeeft te willen bijleren over AI. De belangrijkste reden? Ze willen zich voorbereiden en aanpassen aan de banen van de toekomst. "De komst van AI is vergelijkbaar met de komst van het internet: op de arbeidsmarkt hebben vooral de early adopters er hun voordeel mee gedaan. Naar schatting zal een derde van alle banen de komende dertig jaar volledig veranderen. Bovendien zal deze verandering ongetwijfeld sneller gebeuren dan het geval was bij de komst van het internet. Daarom zijn steeds meer terugkerende opleidingsmomenten enorm belangrijk", legt Grégory Renardy uit.

Tekstgeneratoren zijn populair

De enquête van Michael Page onderzocht ook hoe werknemers artificiële intelligentie nu al gebruiken. Van de verschillende soorten AI-tools zijn tekstgeneratoren het populairst. Meer dan een op de twee werknemers (56,5%) zegt deze vaak of zelfs zeer vaak te gebruiken in hun professionele activiteit.

Interactieve AI is de op een na meest gebruikte tool, gebruikt door 40,3% van de respondenten. Deze categorie omvat chatbots en intelligente persoonlijke assistenten (Google Assistant, Siri, Cortana). 30,5% van de ondervraagde werknemers maakt vaak gebruik van generatieve AI om content of simulaties te creëren. Visuele AI (25,5%), functionele AI (23,3%) en analytische AI (19,4%) sluiten de lijst van meest gebruikte tools.

Emotionele intelligentie ontwikkelen

De deelnemers aan het onderzoek zien vooral pragmatische redenen om artificiële intelligentie te gebruiken. 77,2% van de respondenten geeft aan AI te gebruiken om de efficiëntie te verbeteren en de productiviteit te verhogen. Vervolgens geeft 76% van de bevraagden aan dat ze er repetitieve taken mee automatiseren. 60,7% van de deelnemers zegt met AI activiteiten te stroomlijnen en zo kosten te besparen. De werknemers die deze tools gebruiken, lijken dus eerder uitvoerende dan creatieve taken te willen uitbesteden aan AI. Creatief werk blijft een taak voor de mens.

"De resultaten uit dit onderzoek tonen duidelijk aan hoe belangrijk menselijke intelligentie is voor creatieve taken. Emotionele intelligentie evolueert tot een onderscheidende factor op de arbeidsmarkt. Permanente bijscholing wordt de norm om verandering te omarmen en om competitief te blijven”, aldus Grégory Renardy.

De data zijn het resultaat van een onderzoek dat werd uitgevoerd door het gespecialiseerde wervingsbureau Michael Page onder 3.344 werkzoekende kandidaten.