Privacyverklaring

Fietsen naar het werk? Extra vakantiedag

25 april 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Mia Deridder

Accountancy- en advieskantoor SBB kent zijn medewerkers een extra vakantiedag toe wanneer zij op deze #ikfietsnaarhetwerk-dag naar kantoor fietsen. 85 procent van de werknemers doet mee. Hr-directeur Mia Deridder: “We houden het absenteïsme laag en de betrokkenheid bij de klant hoog.”

Volgens Mia Deridder sluit de fietsactie aan bij het welzijnsbeleid van het bedrijf en bij de bedrijfswaarden. “Fietsen betekent bewegen en die dynamiek verwachten we van onze medewerkers in hun job.” De medewerkers moeten zich aan snel evoluerende wetgeving en klanten aanpassen. Loopbaanlang leren is inherent aan hun job. SBB streeft duurzame samenwerkingen met werknemers na en bekijkt de relatie vanuit een langetermijnperspectief.

SBB investeert in een welzijnsbeleid om de lichamelijke en mentale gezondheid te ondersteunen. De ondernemingsactiviteit typeert zich in functies met regelmatige deadlines: fiscale aangiftes voor klanten en boekhoudkundige afsluitingen. Die mijlpalen brengen werkdruk met zich mee. Mia Deridder: “Af en toe kan de riem eraf. Met deze fietsactie willen we de medewerkers bedanken onder de vorm van een extra vakantiedag om later op een vrij moment in te zetten.”

Leasefietsen in cafetariaplan

Mia Deridder is zich bewust van de kostprijs van deze actie. Vijfhonderd deelnemers betekent vijfhonderd bijkomende verlofdagen. Dat komt in 2024 overeen met een budget voor twee voltijdse equivalenten. “Toch hebben we in het directieteam niet lang hoeven discussiëren over deze maatregel. Gezonde en veerkrachtige medewerkers inzetbaar houden, vertegenwoordigt ook financiële waarde. We willen ons absenteïsmepercentage laag houden en de betrokkenheid van de medewerkers bij de klant hoog.”

Het bedrijf hanteert een preventieve aanpak om welzijn te bevorderen. Medewerkers en hun gezinsleden kunnen gebruikmaken van een zogenoemd employee assistance program. “Want gezinsleden met problemen hebben een impact op het functioneren van de medewerker.” Daarnaast organiseert SBB bewust alle opleidingen binnen de gebruikelijke kantooruren. Dat versterkt de balans tussen werk en privé. Medewerkers genieten ook van de flexibiliteit in loonvoordelen. “Ieder jaar zien we het aantal leasefietsen in het cafetariaplan toenemen.”

Fietsen als employer branding

De mediaan voor de woon-werkafstand bedraagt vijftien kilometer. SBB kent de medewerkers die gebruikmaken van de fiets de voor de sector toepasselijke fietsvergoeding van 0,27 euro per gereden kilometer toe. Opmerkelijk: de ceo geeft het voorbeeld en legt vandaag zijn woon-werkverkeer af met de fiets. Dat is voor Mia Deridder de evidentie zelve. Het volledige directieteam toont zich actief betrokken en communiceert over de actie. Het initiatief draagt geen hr-stempel.

Mia Deridder erkent dat ze de bedrijfscultuur en het werkgeversmerk op deze manier extra visibiliteit wil geven in het kader van de rekrutering. “Functies zoals dossierbeheerders, juristen en adviseurs in accountancy en fiscaliteit zijn knelpuntberoepen. We willen mensen verrassen en hen bedanken onder de vorm van een extra verlofdag.” De minder sportieve medewerkers hoeven zich overigens niet tekortgedaan voelen. Daarvoor plant het bedrijf andere initiatieven gedurende het werkjaar.