Privacyverklaring

Het mobiliteitsbudget van Dries Borstlap: van de fiets tot de maan

22 april 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Dries Borstlap

Iedereen kent Dries Borstlap van zijn heldhaftige deelname aan Kamp Waes. Wist je dat hij intussen zo goed als twee diploma’s op zak heeft? Een master of Science in Robotics en één in Space Engineering. Over acht jaar wil hij reizen naar de ruimte. Een aerodynamische zonnewagen heeft hij al ontwikkeld. “Mijn generatie kiest op het vlak van mobiliteit voor een Uber-model.”

Een thesis schrijven ligt nog op de plank. Net zoals een stage doen. Dat hoopt Dries Borstlap te doen bij het Amerikaanse Tesla, “om de autonomie van elektrische wagens te optimaliseren.” Hij is gepassioneerd bezig met de technologie en elektrificatie van wagens. “De volgende generatie van elektrische wagens zal gedreven zijn door artificiële intelligentie, volgens een Uber-model. Een intelligente, zelfrijdende, gedeelde wagen die meerdere passagiers bedient.”

Dries Borstlap stelt een gigantische explosie van AI-technologie vast. “Zelfrijdende wagens zijn technisch gezien al perfect mogelijk. De technologie biedt zowat honderd keer meer veiligheid dan een mens als chauffeur, op basis van het aantal ongevallen versus de afgelegde afstand. Dat is niet genoeg. Artificiële intelligentie zal die ratio verder verbeteren, tot op het niveau dat de veiligheid voldoende gegarandeerd is voor de wetgever.”

Generatie Z en mobiliteitsbudget

Slimme, veilige en zelfrijdende wagens maken in de toekomst het klassieke rijbewijs overbodig. “Mijn kinderen zullen die kwalificatie niet meer nodig hebben”, zegt Dries Borstlap overtuigd. Zelfs bij zijn generatiegenoten (Dries Borstlap is 25) merkt hij de afkabbelende motivatie om een rijbewijs te behalen. Zus Kaat Borstlap, ook bekend van Kamp Waes, vliegt en rijdt principieel niet. Ze zweert bij de fiets en het openbaar vervoer.

Als Dries Borstlap over een mobiliteitsbudget zou beschikken in z’n eerste job, dan opteert hij in de eerste plaats voor een flexibel abonnement op het openbaar vervoer. Dat is uitstekend georganiseerd in Nederland, waar hij studeert en woont. Hij verafschuwt files. Daarom verkiest hij om in de nabijheid van zijn werkplek te wonen. De fiets bekleedt de volgende plek op zijn mobiliteitsranking. Pas daarna volgt de auto.

Aerodynamische zonnewagen

Samen met zeventien studenten ontwikkelde Dries Borstlap vanaf nul een zonnewagen. De groep gebruikte wel de kennis van de vorige generatie ontwikkelaars. Na anderhalf jaar ontwerpfase, volgde drie maanden productie. De verantwoordelijkheid van Dries Borstlap in deze groep? De zonnewagen zo aerodynamisch mogelijk maken. De wagen is van carbon en maximaal energie-efficiënt. Hij bestuurde de zonnewagen drie uur per dag gedurende acht dagen in weinig comfortabele omstandigheden.

Kamp Waes

Het televisieprogramma Kamp Waes confronteerde hem met overtreffende moeilijke omstandigheden. “Ik leerde dat de teams bij Defensie uitstekend geoliede machines vormen. Maar de leerervaring over interpersoonlijk functioneren was nog groter. Ik verkreeg het inzicht hoe een groep efficiënt en doelgericht functioneert.” Dries Borstlap omschrijft zijn leiderschap als bijzonder rationeel. “Ik neem graag de leiding en ben enorm enthousiast. Ik ga er te gemakkelijk vanuit dat anderen dezelfde dosis enthousiasme hebben. Ik moet leren om de persoonlijkheid van anderen er meer bij te betrekken.”

Zijn zus Kaat Borstlap kreeg tijdens Kamp Waes de leiding van de missie. “Mooie keuze”, vindt Dries Borstlap. “Je moet kijken naar de persoonlijkheden in de groep en kijken waar ieders sterktes liggen. Die diversiteit maakt een groep functioneler. De mentale capaciteiten van een vrouw als Kaat vormen een meerwaarde.”

Dries Borstlap raadt managers een deelname aan Kamp Waes aan. “Ik heb nog nooit zo’n hoog functioneel team gezien als dat van de Special Forces. De operatoren bezitten een gelijkaardige mindset, zijn immens op elkaar ingespeeld en krijgen met weinig communicatie het maximale voor elkaar. Ze hebben een extreem lage bullshitfactor.”

Astronaut

Het is de droom van Dries Borstlap om astronaut te worden. “Er is geen handleiding voor die missie”, lacht hij. “Naast de vereiste kwalificaties, moet je in de competitie er vooral bovenuit springen.” Fysiek en mentaal topfit zijn, twee masterdiploma’s, een zonnewagen bouwen en besturen, wonen en studeren in het buitenland, trainingen personal development, werken en studeren combineren: hij heeft verschillende troefkaarten. “Bij de volgende selectie over acht jaar wil ik er bij zijn”, legt hij zijn ambitie op tafel.

Dries Borstlap is een van de sprekers op Mobility Tomorrow op 16 mei in Brussel.