Zorgzame werkgever via digitaal platform

27 september 2021
Zorgzame werkgever via digitaal platform

Werkgevers lanceren vaak losse initiatieven om het welzijn van medewerkers te verbeteren, maar er zit weinig strategie achter. AG Health Partner lanceerde daarom My Health Partner, een digitaal en menselijk platform om holistisch aan de slag te gaan met fysiek, mentaal, financieel en sociaal welzijn. “Dat maakt van het bedrijf een zorgzame of caring werkgever,” zegt general manager Ellen De Vleeschouwer.

AG Health Partner voerde vorig jaar in samenwerking met Ipsos een onderzoek bij meer dan duizend werknemers dat peilde naar het algemene gevoel op de werkvloer, maar ook naar de kans dat medewerkers zichzelf zien uitvallen, bijvoorbeeld door stressgerelateerde aandoeningen. “Een vijfde van de werknemers gaf aan dat ze zich niet goed voelden op het werk”, zegt Ellen De Vleeschouwer. “Er was een groot verschil tussen medewerkers die hun bedrijf als zakelijk of als zorgzaam zien. Bij zakelijke werkgevers gaf bijna de helft van de medewerkers aan dat ze zich niet goed voelden op het werk. Dit heeft ook een impact op de kans dat ze zichzelf geven om in de komende periode uit te vallen. Bij werkgevers die als zorgzaam gepercipieerd worden, dacht 16 procent van de medewerkers dat ze door stress zouden uitvallen, bij werkgevers die als zakelijk gepercipieerd werden, steeg dit tot maar liefst 42 procent.”

Werkgevers beseffen maar al te goed dat welzijn op het werk belangrijk is. Ze lanceren losse initiatieven, nu eens via het intranet, dan weer via e-mail of een poster, maar er zit weinig strategie achter. “’Onze medewerkers zeggen dat we niets doen’, horen we vaak van hr”, legt Ellen De Vleeschouwer uit. “Maar dat komt omdat ze die initiatieven niet centraliseren en er niet over communiceren.”

Digitaal én menselijk

Wanneer het verhaal niet gestructureerd is, hebben werknemers het gevoel dat de werkgever niet om hen geeft. “Bedrijven komen niet meer weg met fruitmanden, want de medewerkers zitten niet meer continu op kantoor. Als werkgever moet je ervoor zorgen dat alle medewerkers weten bij wie ze terechtkunnen wanneer ze daar nood aan hebben, thuis voldoende informatie krijgen en toegang hebben tot verschillende welzijnsinitiatieven.”

Daarom kwam AG Health Partner met My Health Partner, een digitaal platform dat sneller toegang geeft tot hulp en inspiratie biedt. Het is een centrale hub die alle initiatieven verzamelt en welzijn op een digitale manier aanpakt, zonder de menselijke component te verliezen. “Voor ieder bedrijf stellen we een wellbeing manager ter beschikking die bekijkt wat de organisatie vandaag al doet, wat de doelstellingen zijn en welke acties ze willen. Er is ruimte om de strategie in de kijker te zetten, maar ook bedrijfseigen initiatieven uit het verleden of in de toekomst. We hameren er ook altijd op om de contactgegevens van hr-businesspartners, interne en externe preventieadviseurs en vertrouwenspersonen te vermelden. Dit dient niet alleen om het persoonlijker en menselijker te maken, maar vooral om ervoor te zorgen dat werknemers weten waar ze terechtkunnen. Medewerkers moeten van mij niet non-stop op My Health Partner zitten en alle artikels lezen of webinars volgen. Ze moeten gewoon weten dat hun bedrijf zorg draagt voor hen, dat het de plaats is wanneer ze nood hebben aan bijkomende ondersteuning.”

Ontzorgen

Een van de voordelen van het platform is de ontzorging voor hr-medewerkers en de werkgever. Het neemt de administratieve werklast weg, geeft de garantie dat er het hele jaar door aandacht is voor welzijn en geeft elke werknemer een aanknopingspunt of een thema dat hem of haar aanspreekt. AG Health Partner zorgt voor de communicatie, inschrijving en registratie van al deze initaiteven. “De praktische organisatie neemt te veel tijd in beslag voor hr. Al te vaak duwen ze welzijn in het bakje van een hr-medewerker die hiervoor onvoldoende ondersteuning krijgt. Hij of zij kreeg geen opleiding hiervoor, moet zelf een beleid uitwerken, leveranciers zoeken en dan alles nog praktisch organiseren. Het is bijna de doos van Pandora die geopend wordt en snel weer dicht wordt gedaan. Dat willen we vermijden.”

De sterkte ligt volgens Ellen De Vleeschouwer in het leveren van de achterliggende cijfers die tonen wat de inspanningen opleveren. “Voor veel bedrijven is het de ambitie om het absenteïsme te verminderen. Maar als je hen vraagt hoe hoog het percentage is, hebben ze geen idee.”

Het platform toont statistieken en data, die helpen om op een correcte manier bij te sturen en op te volgen of de interventie impact had. “Het stelt de werkgever in staat om op te volgen waar de medewerkers nood aan hebben, wat het niveau is van mentaal en fysiek welzijn, welke programma’s of sessies de medewerkers volgen en welke impact die sessies hebben op de risicoscores. Vanuit marketingstandpunt is het normaal om te weten op welke nieuwsbrieven geklikt wordt, maar voor een hr-manager is dat nieuw. Je ziet wat de medewerkers interesseert. Als ze de e-learnings rond slaap consulteren, kun je beter iets aanbieden rond slaaphygiëne.“

Ook voor blue collars

Is zo’n platform is een oplossing voor elk bedrijf? “In het begin is het even zoeken”, geeft Ellen De Vleeschouwer toe. Ze hoort hr-professionals vaak zeggen dat ze in een industriële omgeving de medewerkers moeilijker kunnen bereiken. Ze vindt dat hr soms eens uit zijn comfortzone moet durven te stappen. “Waarom zouden blue collars minder digitaal zijn? Als ik tijdens mijn lunchwandeling voorbij werven passeer, zie ik alle bouwvakkers in hun auto op hun smartphone zitten. Waarom zouden zij dan niet de app van My Health Partner kunnen gebruiken? Je moet wel goede aanknopingspunten vinden om deze doelgroep aan te spreken. Hier moet je misschien meer inzetten op nudging richting gezond gedrag. Dat kan bijvoorbeeld een challenge zijn om meer water te drinken of om hun stappen te tellen door hun Strava of Google Fit aan te sluiten op het platform. De techoplossingen zijn misschien gemakkelijker voor medewerkers die toegang hebben tot hun computer en gewoon moeten doorklikken, maar we willen afstappen van het idee dat het platform alleen maar voor bedienden is.”