Privacyverklaring

AI maakt het verschil in learning & development bij Bechtle

20 maart 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Ashley Wieferink

Artificiële intelligentie gaat over de tongen, maar welke concrete voordelen levert de technologie op? Bij het IT-bedrijf Bechtle slaat learning & development-specialist Ashley Wieferink een significante efficiëntieslag dankzij AI. “In plaats van externe trainingen te kopen, maken we onze e-learnings zelf en dragen we de kennis makkelijker uit.”

Bechtle is een IT-leverancier voor de zakelijke en publieke markt. Het bedrijf telt meer dan vijftienduizend medewerkers, verspreid over een honderdtal locaties in Europa. Voor België en Nederland rolde Ashley Wieferink een intern proefproject uit. Ze maakt gebruik van een tool van Flowsparks waarbij je de hulp kunt inroepen van een coauteur die stoelt op AI. Met behulp van die tool ontwerpt en ontwikkelt ze zelf onder andere e-learnings. Die zijn vervolgens makkelijk schaalbaar naar omvangrijke groepen medewerkers.

Aan het stuur bij learning

“Ik bied gemengde leervormen - blended learning - aan naar mijn doelgroep van Bechtle-collega’s. E-learning maakt deel uit van die mix, naast workshops en offline trainingen.” De thema’s omvatten hr-topics zoals timemanagement en ziekteverzuim, maar ook leiderschaps-, verkoop- en CRM-trainingen. Het is de missie van Ashley Wieferink om de drempel om te leren zo laag mogelijk te houden. “Wat je ontwikkelt, moet zo dicht mogelijk bij de leerbehoefte aansluiten. Daarom schrijf ik het leeraanbod altijd vanuit het perspectief van de trainee. De e-learnings duren kort, één tot vijf minuten, en er is altijd een duidelijk verband met de dagelijkse werkpraktijk.”

Om het leereffect doelgerichter te maken, ontwerpt ze de e-learning zodanig dat de trainee altijd aan het stuur zit. De lerende persoon heeft de controle over wat, waar en wanneer die aan het leren gaat. “Het is belangrijk de intrinsieke motivatie te raken.”

De beste didactische methode in learning

Vroeger was Bechtle afhankelijk van externe partners om kennis over te brengen. Nu doet de hr people development-afdeling dat zelf. Hoe verloopt dat proces? “People development verzamelt de leerbehoeften bij de teamleaders en hr, de ogen en oren van de medewerkers. Vervolgens gaan we samen met de zogenoemde interne kennishouders een training ontwerpen en ontwikkelen. Dat zijn de personen die de specialist zijn in een specifiek onderwerp zoals sales of iets praktisch als de Pomodoro-techniek. Vervolgens voed je de slimme technologische tool met de opgehaalde informatie en te behalen leerdoelen. De Flowsparks Co-Author tool denkt na over de beste didactische methode, stelt een set van leervragen op en ontwerpt het bijbehorende beeldmateriaal.

Kwaliteitscheck blijft nodig

Ashley Wieferink bespaart door deze manier van werken significant veel tijd. Ze reduceerde de tijd voor de bouw van een e-learningmodule met meer dan de helft. Het leerontwerp is klaar, maar toch blijft waakzaamheid geboden. Je kunt niet om een kwaliteitscheck heen. Is alle leercontent opgenomen? Zijn de leerdoelen volledig? De verfijning van de tone of voiceper Europees land is een aandachtspunt. De op generatieve large language models(LLM)-gebaseerde tool is nog zoekende inzake culturele taalgeplogenheden op het spectrum tussen zakelijk formeel en losjes humoristisch.

Artificiële intelligentie neemt het leeuwendeel van het productiewerk over. Toch vreest Ashley Wieferink in het geheel niet voor haar job. Er vindt wel een verschuiving plaats: de selectie van de juiste input opdat de tool de juiste output genereert. “Je moet precies beschrijven aan de voorkant wat je wil genereren aan de achterzijde. Die output levert vervolgens nieuwe inspiratie op.”