Privacyverklaring

“De overheid is hypocriet”

10 juli 2023
Tekst
Lieven Desmet
Beeld
Mathieu Vander Paelt (©Hablar)

Buitenlandse arbeidskrachten in de sector van het wegvervoer zijn noodzakelijk om de schrijnende tekorten op te vangen. Truckchauffeur is officieel een knelpuntberoep, maar de regelgeving in ons land is hopeloos verdeeld. “We hebben nu een Duitse firma opgericht, daar begrijpen ze het wel”, zegt Mathieu Vander Paelt van Mattheeuws Transport.

“Onze overheid is hypocriet”, verzucht Mathieu Vander Paelt van Mattheeuws Transport. “Enerzijds is het beroep van vrachtwagenchauffeur een knelpuntberoep, waardoor we mensen van buiten de EU kunnen tewerkstellen. Tegelijk wordt de procedure voor vakbekwaamheid dusdanig verscherpt, dat het in de praktijk onmogelijk wordt om die chauffeurs aan te werven.”

Taal

Iemand van buiten de EU kan alleen in ons land komen werken in een knelpuntberoep met een zogeheten gecombineerde vergunning, beter gekend als de single permit. Dat is de combinatie van

  • een arbeidstoelating,
  • een verblijfsvergunning en
  • een visum.

De werkgever moet dat aanvragen voor de werknemer. De vergunning is één jaar geldig, maar kan vernieuwd worden. “Daar is geen probleem mee”, zegt Mathieu Vander Paelt. “Een buitenlandse chauffeur moet eerst een veiligheidsopleiding volgen en een vakbekwaamheidsproef afleggen. Probleem is dat dit alleen maar kan in onze landstaal. Dus Nederlands, Frans of Duits. En daar loopt het mis, want de meesten kunnen zich wel uit de slag helpen met Engels, maar het examen mag niet in het Engels. Ook een tolk die de landstaal van de werknemer kent, mag niet meer ingeschakeld worden. Het gevolg is dat de meesten struikelen over dat examen. En dat we hen bijgevolg niet kunnen aanwerven.”

Mekaniekers

Op die manier blijven veel vacatures openstaan, terwijl de mensen graag zouden werken en de werkgevers smeken om personeel. “De overheid wil de Oekraïners die gevlucht zijn helpen en wij hebben de jobs”, zegt Mathieu Vander Paelt. “Maar de strenge regels staan aanwervingen in de weg. Ik heb nu een firma opgericht in Duitsland, daar begrijpen ze de noodzaak wel.”

Duitsland keurde recent een soepelere wetgeving goed om arbeidsmigratie toe te staan, om zo de arbeidsmarkt draaiende te houden. De beroepsvereniging Transport en Logistiek Vlaanderen waarschuwde eerder al dat de huidige wetgeving ertoe zou leiden dat nuttige arbeidsmigratie verloren zou gaan aan landen zoals Duitsland.

Mathieu Vander Paelt heeft via interim een aantal niet-Europese mensen in dienst en hij kijkt ook naar arbeidsmigranten voor enkele openstaande vacatures van mekanieker. Daar hoeft een examen van vakbekwaamheid niet, en speelt de taalbarrière niet of nauwelijks. Het tekort aan mekaniekers is ook Mathieu Vander Paelt een doorn in het oog. “Door de switch naar elektrificatie van ons wagenpark zijn er geen leerlingen meer die de opleiding volgen van mekanieker voor dieselvoertuigen. Maar de komende tien jaar zullen nog tal van dieselvrachtwagens rondrijden, want zo’n wagenpark is niet meteen gewisseld.”