Privacyverklaring

Zo ziet de ideale jobsite eruit

9 mei 2022
Tekst
PARTNER CONTENT

Je employer branding campagne loopt en brengt heel wat verkeer naar je website. Toch blijven de effectieve sollicitaties uit. Hoe komt dit? Leid je het doelpubliek naar een aantrekkelijke jobsite of komen ze terecht op de corporate website waar alle 106 vacatures alfabetisch worden opgesomd? Laat ze doorklikken naar een pagina die jouw campagne ondersteunt en die je publiek niet alleen vasthoudt, maar ook overtuigt. CEO Ignace Van Avermaet en Account Director Brecht Leman van employer branding agency d-artagnan vertellen hoe je de ideale jobsite opbouwt.

Zorg voor een mooie etalage

Brecht: “Een jobsite is belangrijk omdat het in vele gevallen een verlengstuk is van je campagne of rekruteringsinspanningen. De site vormt de hub tussen je online en offline communicatie, en jouw hr-back office die geïnteresseerde kandidaten screent. Het is dan ook belangrijk dat je de stijl en de tone of voice van de campagne doortrekt naar de jobsite zodat de doelgroep dit herkent. Door een aparte pagina aan te maken creëer je meer vrijheid en meer mogelijkheden. Vaak zijn corporate websites gebouwd in niet-gebruiksvriendelijke platformen en kan je de lay-out niet aanpassen zoals gewenst. Soms bevatten ze ook externe rekruteringstools die niet handig zijn in gebruik.

Ignace: “Niets vervelender dan een website waar je je moet doorploeteren. Een mooi design, goede fotografie en creatieve videocontent zijn de ingrediënten waarmee je een jobsite aantrekkelijk maakt en waardoor mensen - al dan niet bewust - langer blijven hangen.”

Brecht: “Eigenlijk is de jobsite een enorm dankbaar platform om de smoel van je werkgeversmerk te etaleren. Zorg er dan ook voor dat die etalage het waard is om naar te kijken. Het maakt je employer branding compleet en het verrijkt de beleving van de sollicitant. Daarnaast is het de uitgelezen plek om al je informatie te delen, zolang je het beperkt houdt. Alle zaken die een sollicitant over de streep kunnen trekken, zijn cruciaal. Zorg er dan ook voor dat er een duidelijke call to action naar het solliciteren aanwezig is.”

Toon wie je bent

Ignace: “Iedereen die solliciteert, wil weten in welk soort bedrijf ze terechtkomen. Vat kort de geschiedenis van je bedrijf samen, beschrijf de groei en de doelen die je stelt. Heeft jouw bedrijf meerdere vestigingen verspreid over het land of zelfs wereldwijd? Dat is enorm interessante informatie om te delen. Zorg voor een boeiend verhaal waar de lezer van smult.”

Brecht: “Het is zeker een meerwaarde om je website interactief te maken. Door bezoekers bijvoorbeeld de mogelijkheid te geven om hun naam in te vullen bij het binnenkomen van de website, kan je hen doorheen de volledige website persoonlijk aanspreken. Voor de jobsite van Lotus verhogen we op die manier de betrokkenheid. Bij de jobsite van Orange gingen we nog een stapje verder: de hele site wordt aangepast naar het lievelingskleur van de bezoeker. Zo laat je als bedrijf zien dat je moeite doet om de toekomstige medewerkers beter te leren kennen, het zegt echt iets over jou als werkgever en het zorgt meteen ook voor een leuke online experience. Al die kleine dingen maken het verschil.”

Geef je EVP’s een prominente plaats

Brecht: “Uitpakken met je EVP’s is een van de belangrijkste zaken op de jobsite. Zorg dat sollicitanten onmiddellijk zien waarvoor ze misschien zullen tekenen. Heerst er een leuke sfeer op de werkvloer? Is je bedrijf makkelijk bereikbaar? Omschrijf welke belofte je maakt aan toekomstig talent en pak hiermee uit. Ga meer in de diepte en laat weten dat er maandelijks afterworkborrels plaatsvinden of dat je leuke teambuildings organiseert. Een positieve werksfeer is op één na de belangrijkste reden waarom mensen kiezen voor een specifieke job. Opleidingsmogelijkheden zijn ook altijd een belangrijke troef: geef je sollicitant niet het gevoel dat hij perfect moet zijn, maak de vacaturetekst niet te streng en laat zien dat bijleren altijd een optie is. Daarnaast zijn extra voordelen zoals maaltijdcheques of een fietsvergoeding extra manieren om de vacature aantrekkelijk te maken.”

Laat je medewerkers het woord voeren

Ignace: “Niemand weet beter hoe het is om te werken voor jouw bedrijf dan de medewerkers zelf. Laat hen in een video vertellen hoe hun werkdag eruit ziet. De potentiële sollicitant krijgt dankzij testimonials een beter beeld van de jobinhoud en kan al eens proeven van de sfeer binnen het bedrijf. Door video’s te tonen waarbij medewerkers de verschillende afdelingen bespreken of de verschillende teams voorstellen kan de kandidaat je bedrijf nog beter leren kennen.”

Schets het sollicitatieproces

Ignace: “Hoe mooi en functioneel je jobsite ook is, solliciteren blijft altijd spannend. Door je potentiële nieuwe medewerkers al wat comfort te bieden, verlaag je de drempel voor hen. Schrijf op je jobsite wat hen te wachten staat nadat ze hun gegevens hebben ingevuld. Leg de verschillende stappen uit en schrijf neer waar ze aan toe zijn na een eerste gesprek.”

Meten is weten

Brecht: “Om de juiste mensen te bereiken zorgen we er altijd voor dat de tracking on point is. Dat wil zeggen dat je mensen die de jobsite al bezocht hebben, later opnieuw kan bereiken om gerichte advertenties te sturen die hen herinneren aan je vacatures. Gericht campagne voeren is belangrijk, vaak trekt het twijfelaars over de streep, zeker als je hier extra op inspeelt in de copy van je advertentie.”

Ignace: “Door de cijfers op te volgen zal je vanzelf zien waar het eventueel minder vlot loopt en kan je het probleem gericht aanpakken. Natuurlijk is het belangrijk dat je campagne voert om mensen naar je jobsite te lokken. Je kan een prachtige jobsite maken, als mensen er niet naartoe geleid worden, zal je weinig verschil zien in het aantal sollicitanten. Vergeet niet dat de jobsite een verlengde is van je employer branding campagne, het ene kan niet werken zonder het andere. ”

Je leest het, er zit een stevige strategie achter het opzetten van een jobsite. Onderschat de kracht van dit platform niet tijdens je zoektocht naar talent. Hulp nodig bij het opzetten van een creatieve campagne? Employer branding agency d-artagnan kan niet wachten om samen met jou erin te vliegen!