Privacyverklaring

De kracht van digitalisatie voor de employee experience

14 maart 2022
Tekst
PARTNER CONTENT

Veranderlijk, beweeglijk, voortdurend wisselend of evoluerend, zo is elk aspect van werk geworden. Ver weg van strak, rigide, hiërarchisch. Het is een verhaal met twee kanten, vindt Michael Custers, Chief Marketing Officer bij SD Worx. Op alle vlakken van de werkorganisatie en arbeidsrelaties stijgen hierdoor de complexiteiten. Aan de andere kant groeien ook de mogelijkheden om werk flexibeler in te passen in het leven van werknemers.

Michael Custers: “Elk aspect van werk is fluïde of beweeglijk geworden. Hoe je werkt, vast, flexi, full time, part time, … Van het jaarlijkse, obligate evaluatiegesprek naar continue feedback. Je salarispakket dat een cafetariaplan is waar de ene werknemer voor de tandverzekering kiest en de andere voor extra vrije dagen.

Als werkgever en als hr is het belangrijk om het verschil te maken in elke fase van de levenscyclus van je werknemers. Daarbij staan de onderlinge relaties en de ervaring van je medewerkers centraal.”

Tijd dus om de employee experience (verder) te omarmen, vindt Custers. “Voor mij is de employee experience de optelsom van alle touchpoints tussen werkgever en werknemer.

Als je je hr-dienstverlening bewegelijk maakt, kan je als werkgever inspelen op die bewegelijke levenskeuzes van je werknemers, binnen de bestaande regelgeving en beleidskeuzes.

Bij SD Worx kijken we graag naar de digitale touchpoints. Hoe kunnen we zo veel mogelijk fricties uit deze processen halen. Vanuit onze praktijk merken we dat veel organisaties worstelen met deze digitale transformatie, iedereen zit zowat in hetzelfde schuitje.”

Flexible benefits, mobiliteit en skills en competenties

Employee experience boosten door digitalisatie kan volgens Michael bijvoorbeeld op de domeinen flexible benefits, mobiliteit en skills en competenties.

“Bij alle benefits is een digitaal proces gewoon de best mogelijke oplossing. Ik wil een simulatie van mijn loon naar 4/5e voorwaarden, een vakantie aanvragen, een goedkeuring krijgen voor mijn onkosten, mijn loonbrieven consulteren, … We merken nog veel laaghangend fruit bij organisaties van groot tot klein. Het digitaliseren van onkostenprocessen heeft zelfs toegevoegde waarde bij kleine bedrijven. Anders zal de zaakvoerder er zich na zijn uren mee bezig moeten houden. Waarom bestaat de papieren loonbrief bijvoorbeeld nog? Ik zie geen enkele reden.

Mysdworx, onze app, heeft de laatste twee jaar, sinds corona dus, een steile opgang gekend. Het aantal gebruikers ging ongeveer maal twintig. Van de 1 miljoen werknemers die we in België bij SD Worx servicen, zijn er al 600.000 die de app gebruiken. We merken dat vooral gebruik wordt gemaakt van basisfunctionaliteiten zoals de elektronische loonbrief en vakantiedagen aanvragen. Veel meer functionaliteiten zijn mogelijk. In de app bieden we op dit moment alleen SD Worx toepassingen, maar in de nabije toekomst komen er ook services van partners bij, bijvoorbeeld rond de nieuwe klokkenluiders regeling. Het glas is halfvol. En er is nog een gigantisch potentieel!

Mobiliteit is ook een mooi voorbeeld. Tot voor kort was het een keuze tussen een auto, fiets of het openbaar vervoer. Nu is er een enorme transitie aan de gang. Misschien gaan we wel naar een soort van mobiliteitscredits, waar je als werkgever (deels) betaalt voor de mobiliteitsvormen die je werknemers gebruiken. Vandaag zijn de software systemen om dit digitaal te beheren al op de markt. We ontwikkelen ze verder door, rekening houdend met de maatschappelijke evoluties rond deze topics.

Ook de oude droom van hr rond skills en competenties kan door een digitalisatietraject nu gerealiseerd worden. Het is een hyperactueel onderwerp, hoeveel topics in de media gaan niet over een tekort aan de juiste skills? Om de toekomst van onze bedrijven veilig te stellen en medewerkers future proof te maken, biedt digitalisatie een schat aan mogelijkheden. Bij het identificeren van de skills en competenties: welke hebben we inhouse. Bij het bepalen van de gaps. En eens de gaps in kaart gebracht, kunnen we de tekorten bijspijkeren via digitale learning trajecten. Toegegeven, dit onderwerp is extreem divers. In een aantal sectoren is het eenvoudiger dan in andere. Maar sommige skills waren moeilijk te verwerven en met digitale leertrajecten gaat dat nu gemakkelijker.”

Digitale transformatie, hoe begin je eraan?

“Stap één is een analyse. Wat zijn de touchpoints, waar zitten de fricties,” volgens Michael Custers. “Check ook de oorzaak van de disfuncties. Soms zijn er na een overname vier verschillende cao’s van toepassing en dan ga je beter eerst harmoniseren. De next step is de priorisatie van de verbeterpunten en het opmaken van een digitale roadmap. Moet je uit een lange lijst van verbeterpunten keuzes maken? Dat is m.i. niet zo moeilijk. Kijk naar je bedrijfsstrategie. Die bepaalt welke heikele punten eerst moeten worden aangepakt. Voor sommige bedrijven zal dat rekrutering zijn, voor andere retentie, mobiliteit of bedrijfscultuur. Stap drie. Zijn de data er? Zijn de procedures er? Welke tooling kiezen we? Misschien kan je als bedrijf je bestaande technologie aanvullen met nieuwe functionaliteiten of je kunt gaan voor een volledige set van nieuwe hr-technologie. De volgende stap is de processen op elkaar laten inhaken. De opties die het cafetariaplan biedt vrijstellen voor een bepaalde periode. Werknemers zelf keuzes laten maken over het aantal gewerkte uren op basis van bepaalde keuzemogelijkheden, … Besteed zeker ook aandacht aan het change management rond de interne adoptie van de digitale veranderingen die je doorvoert,” vult Custers aan.

It’s a buyers market

De war for talent noopt ons om na te denken over het zo aangenaam mogelijk te maken van die employee experience touchpoints. Michael Custers: “Als privépersoon organiseren we ons leven vanuit onze pols via onze smartphone. Het gebruiksgemak, de toegankelijkheid en intuïtiviteit van tools en software zijn voor de individuen essentieel bij de (praktische) organisatie van hun leven. Deze verwachtingen worden nu doorgetrokken naar het werkdomein: een nieuwe bedrijfswagen bestellen moet zo gemakkelijk zijn als iets op Coolblue bestellen. Het zijn geen gemakkelijke verwachtingen om aan te voldoen, maar het zijn wel de verwachtingen,” besluit Michael Custers.

Benieuwd hoe digitalisering jouw employee experience verbetert? Bekijk de video.

Wie is Michael Custers, Chief Marketing Officer @ SD Worx

Door de wol geverfd in (hr-)technologie dankzij 17 jaar internationale ervaring, legt Michael Custers zich sinds 2019 bij SD Worx toe op de groei van het bedrijf. Door internationale uitbreiding (vandaag is SD Worx actief in 18 landen, een verdubbeling in de laatste 2 jaar), het uitbreiden van de service portfolio en het begeleiden van M&A’s, onder andere in de Scandinavische landen. Michael woont in Leuven samen met zijn vriendin en drie kinderen.