Privacyverklaring

Vijf tips om ‘quiet quitters’ in je team te vermijden

25 maart 2024
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Evi Melkenbeke

Het fenomeen van quiet quitters vindt steeds meer ingang. Het zijn werknemers die het absolute minimum doen en zich niet betrokken voelen bij hun werk. Dit gedrag komt vaak voort uit frustraties op de werkvloer, ontevredenheid over het salaris of een niet optimale balans tussen werk en privé. Evi Melkenbeke, hr-manager Robert Walters, geeft vijf tips om quiet quitters in je team te vermijden.

Retentie van toptalent is door de krappe arbeidsmarkt cruciaal en vereist een proactieve aanpak van werkgevers waarbij het welzijn van werknemers centraal staat. "Door actief te investeren in de betrokkenheid en het welzijn van werknemers, kunnen bedrijven quiet quitting voorkomen en een sterke, toegewijde werkkracht behouden”, zegt Evi Melkenbeke.

Tip 1: Organiseer regelmatige functioneringsgesprekken

Het regelmatig houden van functioneringsgesprekken is essentieel voor het opbouwen van een open communicatiekanaal tussen managers en medewerkers. “Door de frequentie van deze gesprekken te verhogen naar bijvoorbeeld eens per kwartaal of zelfs maandelijks, krijgen managers een beter inzicht in de voortgang van lopende projecten en eventuele obstakels die medewerkers tegenkomen. Deze frequente interactie bevordert ook het gevoel van waardering en betrokkenheid bij de werknemers.”

Tip 2: Pak verwachtingen snel aan

Het opstellen van een helder en realistisch loopbaantraject draagt bij aan de motivatie van werknemers en voorkomt teleurstellingen die kunnen leiden tot quiet quitting. Door tijdens sollicitatiegesprekken de taken, verantwoordelijkheden en groeimogelijkheden van de functie uitgebreid en eerlijk te bespreken, voorkom je potentiële misverstanden en voelen professionals zich beter voorbereid en ondersteund bij het starten van hun nieuwe functie”, legt Evi Melkenbeke uit.

Tip 3: Moedig leiderschap en leermogelijkheden aan

“Het aanbieden van leer- en leiderschapsprogramma's is een effectieve manier om de loyaliteit van werknemers te vergroten. Door hen hun vaardigheden te laten ontwikkelen en door te groeien binnen de organisatie, worden ze gestimuleerd om zich te blijven inzetten. Dit versterkt niet alleen het gevoel van betrokkenheid en trots binnen het team, maar maakt voor dat werknemers zich verbonden voelen met de organisatie op lange termijn.”

Tip 4: Erken én beloon prestaties

Het tonen van waardering voor uitstekend werk – bijvoorbeeld door middel van een belonings- en erkenningsprogramma – is van onschatbare waarde voor het behoud van betrokken en gemotiveerde werknemers. “Of het nu gaat om een oprecht compliment, een bonus of een promotie, het erkennen van de inspanningen van werknemers draagt bij aan een positieve werkcultuur en versterkt de band tussen werknemers en werkgevers,” zegt Evi Melkenbeke.

Tip 5: Respecteer grenzen en de balans tussen werk en privé

Een evenwicht vinden tussen het werk en privéleven is essentieel om niet oververmoeid en gedemotiveerd te raken. “Een burn-out op het werk is een van de voornaamste oorzaken van quiet quitting,” weet Evi Melkenbeke. “Werkgevers dragen bij aan een gezondere balans door de grenzen van werknemers te respecteren en flexibiliteit te bieden als het gaat om werkuren en -verwachtingen. Door het aanmoedigen van pauzes, het beperken van overuren en het bieden van mogelijkheden voor vrije tijd, creëren werkgevers een omgeving waarin werknemers zich ondersteund voelen, wat de betrokkenheid en productiviteit ten goede komt.”

Op 30 en 31 mei vindt het hr-congres TikTokHR plaats. We onderzoeken of fenomenen zoals Quiet Quitting een hype, trend of duurzaam hr-idee zijn. Meer info? Check https://hrmagazine.be/nl/events/hr-congres-2024