Privacyverklaring

Generaties beter laten samenwerken

1 juli 2021
Tekst
Patrick Verhoest

Met de Generatiebril willen Pascal Roskam en zijn collega's van de Hogeschool Gent meerwaarde creëren in organisaties door hen beter te laten omgaan met leeftijdsverschillen op de werkvloer.

Iedere mens heeft een soort van gedragshandleiding. Die wordt bepaald door aspecten zoals geslacht, persoonlijkheid, levensloop, afkomst, talent en ervaring. Ook de levensfase waarin iemand zich bevindt en de generatie waartoe de persoon behoort, bepalen het gedrag. Elke generatie kijkt anders naar de realiteit, weet Pascal Roskam, lector HRM aan de Hogeschool Gent. "Opvoeding, tijdsgeest en vroegere ervaringen kleuren de bril van waaruit we naar werken kijken. Wanneer teams en organisaties onze Generatiebril opzetten, openen zich mogelijkheden tot dialoog, respect en samenwerking tussen alle generaties.”

De Generatiebril

De Hogeschool Gent kreeg middelen aangereikt van het Europees Sociaal Fonds (ESF) voor een project rond generatiemanagement in functie van een levensfasebewust personeelsbeleid, dat later De Generatiebril werd gedoopt. Met dat idee gaan ze naar bedrijven. “De Generatiebril helpt om een effectiever beleid uit te werken. Ons einddoel is generatiesensitiviteit te bereiken. Dat betekent dat we weten wat verschillende generaties wensen en daar rekening mee houden. Door je ideeën te delen met andere generaties, neem je zaken van anderen over."

Waarden

Uit Amerikaans onderzoek van Jennifer Deal (2006) blijkt dat generaties niet verschillen op vlak van waarden. Op de werkvloer willen we allemaal respect, erkenning en waardering, weet de lector/ "Toch duiken af en toe spanningen op tussen verschillende leeftijden. Dat heeft te maken met hoe elke generatie die abstracte waarden vertaalt in concreet werkgedrag. Respect tonen kan op jongere leeftijd totaal anders zijn dan bij ouderen. Toen ik voor het eerst door een student in een schrijven werd aangesproken met "Hoi, Pascal" schrok ik even, om dan te beseffen dat zo’n aanspreking betekent dat je erbij hoort en dat hier dus respect betoond wordt. Gedeelde waarden kunnen anders ingevuld worden in de dagelijkse realiteit.”

Tijdsgeest en levensfase

Omdat verschillende generaties in een andere tijdsgeest opgroeien en opgevoed worden, vertalen mensen hun waarden in verschillend gedrag. Die tijdsgeest is een sleutelconcept in het generatiedenken. Maatschappelijke gebeurtenissen - denk aan een oorlog of vandaag de coronacrisis - hebben een sterke invloed op elke generatie. Ook de levensfase is van belang. “Levensfase duidt op het verschil in gedrag dat gelinkt is aan onze leeftijd. Het betekent dat een twintiger van vandaag ongeveer hetzelfde gedrag vertoont als een twintiger van dertig jaar geleden. Daarom herkennen we ons in onze kinderen. Daarnaast is er het generatie-effect. Dit is het resultaat van de tijdsgeest die generaties in hun jeugd meekregen. Uiteraard moet je met deze bedenkingen voorzichtig zijn, want mensen zijn meer dan alleen maar het product van hun tijdsgeest en levensfase. Er is ook nog altijd de persoonlijkheid."

In de praktijk

Op de website van De Generatiebril staan workshops die bedrijven zelf kunnen organiseren. Maar de medewerkers van de Hogeschool Gent gingen ook zelf de boer op. "Door onze workshops aan bedrijven aan te bieden, leerden we zelf nog meer over de generatiediversiteit. We proberen deelnemers inzichten te geven in de gelijkenissen (waarden) en verschillen (gedrag) tussen generaties. Door zowel de kwaliteiten als de irritaties in beeld te brengen en te debatteren, brengen de verschillende generaties begrip op voor de ander en sluiten ze compromissen”, besluit Pascal Roskam.