Privacyverklaring

Zet de employee experience centraal

1 januari 2024
Tekst
Partner Content

Hoe bedrijven kunnen evolueren naar een hybride werkomgeving, hoe ze werknemers (deeltijds) naar kantoor kunnen halen, waarom transparantie, een open gesprek, vertrouwen en personalisatie nodig zijn voor meer werkgeluk en waarom verplichtingen averechts werken, legt Kelly Peeters – Country Manager HR Benelux bij HP – uit vanuit haar thuiskantoor.

Bepaal de doelgroep

Het is duidelijk: een hybride werkomgeving is en vormt de toekomst. “Om echt te evolueren naar hybride werken, is het belangrijk voor bedrijven om de doelgroep te bepalen en dus te weten welke mensen er in het bedrijf zijn. Op basis hiervan kunnen bedrijven kijken wat er haalbaar is en waar werknemers blij van worden: misschien zijn er werknemers die ’s middags willen sporten, anderen beginnen graag in alle vroegte aan hun werkdag om daarna hun kinderen naar school te brengen, vervolgens opnieuw aan de slag te gaan en hun kinderen ’s avonds weer van school te halen. Zo kunnen bedrijven de positieve employee experience – goede ervaringen van werknemers – echt gebruiken bij het werven van nieuwe mensen. Tegenwoordig vragen sollicitanten zelfs naar de werkomgeving en regels rond hybride werken. Sommige werknemers hechten meer belang aan de experience dan aan het salarispakket.”, legt Peeters uit.

Richt het kantoor anders in

“Wil je de werknemers meer naar kantoor halen? Dan is het belangrijk om een aangename werkomgeving te creëren en te focussen op zaken waarop je echt een impact kan uitoefenen”, gaat Peeters verder. “Zo kan je bijvoorbeeld investeren in een vernieuwde kantooromgeving met verschillende werkplekken (focusruimtes, informele zitruimtes, samenwerkingsruimtes …) om ervoor te zorgen dat werknemers er gemakkelijk kunnen wisselen van werkplek in functie van de taken die ze uitvoeren. Daarnaast is een goede kwaliteit op het vlak van audio en video belangrijk. Op die manier verlopen vergaderingen immers vlotter. Ook het aanbieden van gezonde maaltijden kunnen een deeltijdse terugkeer naar kantoor aantrekkelijker maken. Werknemers gaan niet enkel trots zijn op die investeringen, ook kan hun productiviteit verhogen”, vult Peeters verder aan.

“Sollicitanten vragen ook naar de werkomgeving.”

Wees transparant en open

Tegenwoordig zijn er veel gegevens beschikbaar dankzij slimme toestellen. Zo kunnen computers IT informeren over de levensduur van computerbatterijen en kan IT proactief plannen wanneer ze vervangen moeten worden, zonder dat werknemers last hebben van een slechtwerkende batterij. Volgens Peeters is het voor bedrijven belangrijk om transparant te zijn over de gegevens die verzameld worden. Ze raadt bedrijven aan om in dialoog te gaan met de werknemers om het werkgeluk te verhogen. “Wil je gegevens gebruiken om de werkomgeving te verbeteren? Wees er open en duidelijk over. Leg uit welke gegevens je verzamelt, waarom en welk voordeel ze bieden aan de werknemers zelf.”

Verplicht niet, ga uit van vertrouwen en personaliseer

Verder stelt Peeters dat: “Je als bedrijf wel van je werknemers kan verwachten dat ze naar kantoor komen, maar je hen niet kan verplichten. Zodra je iets verplicht, worden mensen immers terughoudender, verliezen ze hun vrijheid en daalt hun werkgeluk. Dat werkgeluk hangt namelijk in grote mate af van het gevoel bij de werknemers: is er een basis van vertrouwen, hoe gaat de werkgever om met de werknemers? Als werknemers bijvoorbeeld zien dat er geïnvesteerd wordt in leuke werkplekken (op kantoor, thuis en on the go) met persoonlijke toestellen die passen bij hun eigen manier van werken en de taken die ze uitvoeren, dan worden ze gelukkiger”.