Privacyverklaring

Werknemers hechten wat meer aan 'waarden en normen'

26 juli 2019
Tekst
Jo Cobbaut

De jongere generatie werknemers kiest steeds vaker voor werkgevers die matchen met hun eigen normen en waarden. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek in opdracht van Ricoh.

Ricoh zoekt een verklaring bij de technologie, die ons naar verluidt bevrijdt van de klassieke negen-tot-vijfmentaliteit. Zo vervaagt de grens tussen werk en privé steeds meer.

Onze beroepskeuze en manier van werken worden dan ook in toenemende mate bepalend voor wie we zijn. Hierdoor gaan werknemers van elke leeftijd zich afvragen of hun werkgever wel matcht met hun eigen visie en waarden.

Idealen

Zo vinden werknemers het belangrijk dat de organisatie waarvoor ze werken bijdraagt aan een betere wereld. Zo meent bijvoorbeeld het merendeel dat duurzaamheid centraal moet staan in de organisatiestrategie.

  • 65% van de medewerkers gelooft in de waarden en idealen van hun onderneming; 
  • 59% voelt zich persoonlijk betrokken bij hun werk en vindt werk een bepalende factor voor wie je bent als persoon;
  • 63% denkt dat de manier waarop de wereld zaken doet de komende vijf tot tien jaar drastisch zal veranderen.

Maurits Aalders, Marketing Director, Ricoh Nederland, concludeert dat werknemers vinden dat ondernemingen zich aan strengere normen moeten houden. "Elke bijdrage aan het grote plaatje is belangrijk en dat beseffen we. De potentiële collectieve impact van ondernemingen is van groot belang voor de toekomst van onze volgende generaties."