Wat zijn de 5 vragen die sollicitanten het meest stellen?

8 november 2019
Tekst
Partner Content
Wat zijn de 5 vragen die sollicitanten het meest stellen?

Sollicitatiegesprekken evolueren naar tweerichtingsverkeer waarbij de kandidaten met een lijst goed voorbereide vragen komen. Die vragen verklappen de echte verwachtingen die sollicitanten hebben, de elementen die uiteindelijk van belang zijn bij de keuzes die ze maken. Welke vragen dat zijn? Wij maakten een lijstje met de top 5.

Tijdens sollicitatiegesprekken komt grofweg de helft van de vragen van de recruiter en de andere helft van de sollicitant. Dat vertelt Sarah Vervoort, recruitment specialist bij PZ en JooS Consulting. Zij werft samen met haar vijf collega’s ruim 150 nieuwe medewerkers per jaar aan. Sarah: “door zoveel vragen te stellen, kunnen kandidaten hun sollicitaties goed vergelijken. Geen enkele sollicitant die ik dit jaar zag, solliciteerde alleen bij ons bedrijf.”

Dit zijn de top 5 vragen van sollicitanten

1. Work-life balance: wat is mogelijk?

Met stip op één: vragen rond de balans tussen werk en privé. Sarah: “het zijn vragen zoals ‘is een werkweek van 40 uur ook daadwerkelijk 40 uur of zijn er (systematisch) overuren te presteren. Naast vrije tijd in het weekend zoeken kandidaten ook naar vrije tijd in de week voor hun kinderen, partner, sport of bouw-verbouw van de woning.” Een andere vraag die frequent voorkomt, is de mogelijkheid om minder te werken. Sarah: “vaak is dit een vraag van jonge ouders, maar ik merk meer sollicitanten op die een bijberoep hebben of willen opstarten en daarvoor vrije tijd zoeken.” Ten slotte peilen sollicitanten naar de mogelijkheden tot flexibele uren en thuiswerk. Sarah: “kandidaten zijn benieuwd of er glijdende uren en verplaatsingen voor en na de files mogelijk zijn. Ze peilen of kantoorwerk af te wisselen valt met thuiswerk of werken in satellietkantoren dichterbij huis. Net afgestudeerden willen ook wel weten of ze nog een wereldreis kunnen maken via tijdskrediet, thematisch verlof of het opsparen van vakantiedagen.”

2. Welke opleidings- en doorgroeimogelijkheden zijn er?

Second runner up: naast de vragen rond de functie-inhoud spelen ook de ontwikkelingskansen binnen de organisatie een belangrijke rol. Ook hier stellen kandidaten zeer concrete vragen vertelt Sarah: “wat is mijn opleidingsbudget, op hoeveel dagen opleiding heb ik recht en liggen de trainingen al vast of kan ik ze zelf kiezen? Kandidaten willen duidelijk weten of taalopleidingen in avondschool en - in onze specifieke situatie - opleidingen rond de sociale wetgeving mogelijk zijn. Ook naar Google Analytics en SAP trainingen is er veel vraag.”

Sollicitanten blijken bijzonder benieuwd naar welke doorgroeimogelijkheden er zijn en welke kennis en ervaring er nodig is om verder te kunnen groeien. Sarah: “in een bepaald domein starten - bijvoorbeeld ‘HR’ of ‘accountancy’ - is niet meer voldoende. Sollicitanten wensen een duidelijke visie op ‘het volgende station’. Is dat een experten pad of een meer generalistische track, is de managementladder beklimmen mogelijk? Daarbij merk ik dat status en functietitel nog een rol spelen.”

Ten slotte triggeren multinationals en sterke merken. Sarah: “kandidaten zien die bedrijven als kans om meer te kunnen leren en ook als status op hun cv. Kandidaten hebben veel keuze, ze vergelijken echt.”

3. Waarom moet ik voor dit bedrijf kiezen?

Door deze vraag te stellen, zoeken kandidaten naar argumenten die ze in de weegschaal leggen bij het maken van hun finale keuze. Sarah: “ze speuren naar bevestiging, positief of negatief. Daarbij willen ze weten hoe de interne communicatie verloopt, hoe het zit met begeleiding en coaching, wat de waarden en normen zijn en of er een match is met de persoonlijke values.”

Soms krijgen recruiters heel specifieke vragen. Sarah: “’wat is jullie verlooppercentage’ en ‘wat zijn de drie meest voorkomende redenen van verloop’. Als recruiter moeten je HR kpi’s parate kennis zijn!”

4. Wat denk jij van dit gesprek?

Sarah: “dit is een vraag die snel aan populariteit wint. Sollicitanten gaan voor directe feedback en willen proactief weten waar ze staan. Kandidaten stellen deze vraag bij gesprekken die goed en niet goed verlopen.”

5. Give me the money!

En het salaris? In welke mate geven sollicitanten hier om? Sarah: “grosso modo twee op de drie focust zich op de uitdagingen die de rol biedt, de groeimogelijkheden in de organisatie en de work-life balance. Een op drie sollicitanten geeft duidelijk voorrang aan loon en extralegale voordelen. Vaak worden die verwachtingen al meegestuurd met het cv. Sarah: “bij bediendenprofielen gaan sollicitanten naast loon uit van een uitgebreid pakket aan extra legale voordelen. Het gaat om een auto plus tankkaart, groeps- en hospitalisatieverzekering, maaltijdcheques, een gsm en internetabonnement. In onze business verwachten ze ook een onkostenvergoeding.” Opvallend, Sarah en haar collega’s kregen tot nu toe nog geen vragen over cafetariaplannen.