Voordelen van virtuele leeromgevingen voor Business Schools

8 juli 2019
Tekst
Patrick Verhoest
Voordelen van virtuele leeromgevingen voor Business Schools

Sinds in 1994 het eerste online MBA-programma op een Business School werd gelanceerd, bieden steeds meer Business Schools eigen online MBA-programma's aan. Ze wijzen daarbij op de voordelen zowel voor de studenten, als voor de scholen. Toch bieden nog steeds veel bekende Business Schools geen online programma's aan, schrijft Steve Muylle, Academisch directeur van de Online MBA en hoogleraar Digitale Strategie aan de Vlerick Business School, in het juninummer van Ambition magazine.

In de online MBA-ranking van de Financial Times van 2018 stonden slechts twintig Business Schools. “Maar," zo stelt Steve Muylle, "naarmate de tijd vordert, blijven deze technologieën evolueren en verbreden ze de capaciteit, waarbij ze de standaard van online leren steeds verder verbeteren. De beste online MBA-programma's zijn aantoonbaar net zo goed als een MBA op de campus en kunnen voor een aantal studenten beter aansluiten. In de huidige snelle werkomgeving kan deze manier van lesgeven echt een beroep doen op potentiële studenten.”

Flexibiler, gemakkelijker en diverser

Een van de hoofdredenen waarom studenten kiezen voor een online MBA is flexibiliteit en gemak. Muylle stelt dat mensen naast hun cursus kunnen blijven werken of de cursus kunnen volgen zonder aanwezig te hoeven zijn. Hij merkt op dat het meeste activiteit op het virtueel Vlerick leerplatform tussen 22 uur en middernacht plaatsvindt. Voorts trekken de cursussen een ander type leerlingen aan zoals jonge ondernemers en studenten die niet kunnen reizen om te studeren.

Meeslepende inhoud

De middelen van online onderwijs zijn ruimer zijn dan wat een traditionele klas aanbiedt, meent Steve Muylle. Hij wijst naar een computer-simulatietool die studenten een meer realistische beleving biedt. Online hulpmiddelen kunnen consistenter en responsiever gemaakt worden, weet hij. Dat hoogleraars meteen per student kunnen reageren, maakt het geheel er boeiender op. Dat online cursussen geen goede en regelmatige interactie tussen de studenten toelaten, wuift hij weg. Vlerick stimuleert de communicatie van studenten met elkaar via teamwerk-modules. Door een mobiele app met berichtenmodule kunnen de studenten elkaar op een andere manier leren kennen.

Positieve effecten

Veel voordelen van de online MBA zijn eveneens van tel voor scholen, vindt Steve Muylle: “De flexibiliteit en het gemak zijn enorm positief voor hoogleraren, waardoor hun klassikaal lesgeven wordt geminimaliseerd of zelfs uitgebannen. Ze kunnen overal ter wereld worden gebaseerd, maar kunnen nog steeds communiceren met studenten en modules leveren op een tijdstip dat bij hen past, in overeenstemming met het cursusschema van de synchrone sessies. Bedrijfsscholen zijn in staat om meer studenten naar online cursussen te trekken, en cohorten zijn internationaler en diverser en vertegenwoordigen vaak een breder scala aan sectoren, culturen en rollen. Deze diversificatie kan zeer nuttig zijn voor bedrijfsscholen.” Tot slot argumenteert de auteur dat een online MBA een positief effect heeft op het merk van de school. Markten en studenten worden wereldwijd bereikbaar. De scholen kunnen zich internationaal profileren.

Bron: Steve Muylle, oorspronkelijk Ambition magazine, eveneens op de Vlerick-website