Privacyverklaring

Leren in een virtuele omgeving

24 maart 2023
Tekst
Jo Cobbaut

Cursisten die van thuis uit met elkaar en met hun trainer in gesprek gaan in een virtuele omgeving in de gedaante van hun avatars. Dat hebben het Leuvense ClimIT en onderzoekers van Thomas More voor ogen. Even socializen in een virtueel lokaal, als het ware.

Het idee is dat cursisten na hun werkdag in afstandsonderwijs even samenkomen - in de vorm van hun avatars - voor een nabespreking met elkaar en hun trainer. Ze socializen in een virtueel lokaal, dankzij de VR-toepassing Bodyswaps met een virtualrealitybril.

In dit geval krijgen ze sollicitatie- en communicatietraining. Het traject gaat binnen de Voka DigiHub van start, met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).

Het laatste jaar is er veel te doen over de zogenaamde metaverse, een virtuele omgeving waar mensen onder meer met elkaar in contact komen. ClimIT heeft het over een Technology Career Center, het eerste in België, dat cursisten laat communiceren met elkaar en met hun trainer.

Thomas More

Het hele traject wordt mee opgezet en begeleid door de onderzoeksgroep Creative en Innovative Business van Thomas More Hogeschool in Mechelen. “In dit project doen we niet alleen de technische uitwerking, maar kiezen we ook de concrete oplossingen die het beste beantwoorden aan de doelstellingen van ClimIT en aan de behoeften van de cursisten”, zegt onderzoeker Bruno Koninckx. “Ook tijdens het project staan we hen bij en zullen we alles evalueren.”

Avatar

De opleiding, die eind april start, wordt vooral van op afstand gegeven. Om de cursisten toch het gevoel te geven dat ze elkaar dagelijks toch even in dezelfde ruimte zien en spreken, zal ClimIT het platform Spatial.io inschakelen. In een aparte ruimte binnen dit virtuele platform praten de cursisten en de trainers in de vorm van een avatar met elkaar, maar maken en delen ook presentaties of aantekeningen.

“Er is een positieve evolutie om meer opleidingen vanop afstand te organiseren, zodat cursisten leren op hun eigen tempo en locatie. Hierbij missen ze toch voor een deel het sociale contact en de verbinding met de groep of docent”, zegt managing director Elien Van Asch. ”Concreet zullen we daarom regelmatig op een bepaald uur in deze virtuele omgeving afspreken. Cursisten kunnen dan met elkaar praten over wat ze die dag gedaan hebben of aan hun trainer meer uitleg vragen. Het leertraject krijgt op die manier een extra dimensie.”

Bodyswaps

Tijdens de opleiding van drie maanden krijgen de cursisten ook een traject rond soft skills, met onder meer solliciteren en communiceren. Voor dit onderdeel wordt de toepassing Bodyswaps gebruikt. Dit is een toepassing die op een virtualrealitybril of een computer draait. Door middel van een rollenspel met avatars en dankzij spraakherkenning voeren de cursisten een gesprek dat een echt dicht benadert. Achteraf krijgen ze een score en zien ze zelf wat ze gezegd hebben.

“We geloven sterk dat deze toepassing een goede aanvulling is op de gewone softskilltrainingen die we onze cursisten geven”, zegt talent development manager Marieke Verhulsdonck.

Dit project maakt deel uit van een van de strategische initiatieven van de Kompose-groep, die hr- en techbedrijven zoals ClimIT samenbrengt. “We krijgen voor dit project financiële steun van EFRO en VLAIO, maar we zijn vastbesloten om onze toekomstige werking en opleidingsvisie op deze manier te blijven innoveren”, besluit Dominiek Henckaerts van Kompose.