Privacyverklaring

Meer vrouwen aan de top, meer winst

23 mei 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Het rapport over Women in Business and Management van de International Labour Organisation (ILO) is zo klaar als een klontje: meer vrouwen aan de top correleert sterk met meer winst. Gendergelijkheid is dus geen vrouwenkwestie, maar een groeikans, zo meent Elke Jeurissen.

Het rapport Women in Business and Management: The business case for change leek wel besteld door de G12 Adviesraad van ons zusterblad FDmagazine. Op de dag dat het rapport de pers haalde, ging Elke Jeurissen in gesprek met CFO's van Vlaamse bedrijven over vrouwelijk leiderschap. (HRmagazine heeft overigens ook zo'n G12).

Formuleer meetbare doelstellingen

Uiteraard kwamen nogal wat klassieke drempels ter sprake die het dames extra moeilijk maken om de top de bereiken. Elke Jeurissen is vandaag actief als adviseur voor haar bureau Glassroots, maar ze is ook stichter van Straffe Madammen en Fierce Ladies. Vanuit die ervaring heeft ze alvast dit advies voor onze G12 en voor organisaties die er echt werk willen van maken: zorg voor meetbare doelstellingen, zodat meer diversiteit richting vrouwen ook echt op de agenda staat.

Geen vrouwenkwestie, maar een groeiopportuniteit

De studie van het ILO geeft alvast een heel stevig argument, zegt Elke Jeurissen, maar ze bevestigt vooral een ondertussen uitgebreide literatuur die in dezelfde richting wijst: "Gendergelijkheid is geen vrouwenkwestie, het is een groeiopportuniteit!"

De ILO-studie is overigens het respectabel resultaat van een enquête bij niet minder dan 13.000 ondernemingen in 70 landen. 57 procent van de deelnemers beweert dat genderdiversiteit leidt tot betere zakelijke resultaten. Daarvan zegt driekwart dat de winst was gestegen tussen de vijf en de twintig procent.

De bedrijven ondervonden nog andere voordelen:

  • 57% heeft minder moeilijkheden om nieuwe werknemers te vinden.
  • 54% zag een verbetering op het vlak van creativiteit.
  • 54% stelde vast dat het bedrijfsimago was verbeterd.
  • 37% kan nu beter het klantensentiment inschatten.

Directeur Deborah France-Massin: “Als je bedenkt welke inspanningen bedrijven leveren op andere vlakken om toch maar enkele procenten winstgroei te bewerkstelligen, dan is het voor mij zonneklaar: zorg voor een beter evenwicht van mannen en vrouwen. Dit is geen thema voor de personeelsdienst alleen, dit gaat om de bottom line.”