Privacyverklaring

Hr-techbedrijven mikken op rekruteerders

1 maart 2021
Tekst
Peter Ooms

De vraag naar digitale ondersteuning van verschillende processen van een personeelsafdeling groeit exponentieel. Heel wat jonge ondernemers brengen nieuwe technologieën op de markt die snel aftrek vinden bij hr-managers. Consultingkantoor Pwc organiseerde onlangs een scale-upprogramma voor hr-techbedrijven om hen te ondersteunen in hun ontwikkeling.

Pwc Belgium verzamelde elf jonge bedrijven in het Scale HR-programma. Allemaal bieden ze concrete oplossingen voor specifieke problemen van hr-managers. Toch zijn de onderlinge verschillen erg groot, niet alleen op het vlak van de technologie, maar ook qua ambitie. Sommige start-ups blijven voorzichtig en nemen de tijd om zich te ontwikkelen. Andere tonen een ongebreidelde ambitie: “We willen Linkedin uitdagen”. Wat velen wel gemeen hebben, is dat ze focussen op het terrein van werving en retentie. Ze spelen in op een marktsituatie waarbij bedrijven nu grote sommen besteden om de juiste medewerkers te hebben en te houden. Elke efficiëntieverbetering kan veel geld uitsparen. De aanbieders mikken op een deel van die koek. HRmagazine sprak met drie bedrijven uit het programma en polste naar hun objectieven.

Social Seeder: digitale mond-aan-mondreclame

De Belgische startup Social Seeder richt zich op het inzetten van de socialemediaberichten van medewerkers om de boodschap van het bedrijf naar buiten te brengen. “Die boodschap kan in principe zeer breed zijn – van de merknaam tot het sociaal engagement van de onderneming – maar wij willen organisaties in de eerste plaats helpen om hun employer branding te versterken,” zegt Patrick De Pauw, stichter en ceo van Social Seeder.

Hij gelooft sterk in de kracht van mond-aan-mondreclame voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. “En sociale media bieden een digitaal platform om die boodschappen van medewerkers binnen hun kennissenkring te communiceren. De basisvoorwaarde is wel dat die medewerkers zelf enthousiast zijn over hun werkplek. We zien dat veel organisaties intussen het algemene thuiswerken hebben ingevoerd door de coronacrisis. In die situatie blijkt het een uitdaging om het engagement op peil te houden.”

Social Seeder biedt daarom een combinatie van software en methodiek aan om hieraan te verhelpen. Intussen maken 250 bedrijven, waaronder een aantal grote organisaties zoals Belfius, ArcelorMittal, Heineken, maar ook scholen en ziekenhuizen, al gebruik van de applicatie. “Het komt er vooral op aan om die medewerkers een authentiek verhaal te laten vertellen over hun eigen ervaring op de werkplek. De geloofwaardigheid hiervan is cruciaal en daarom mag een eventuele commerciële boodschap nooit op de voorgrond treden. Dat zou ook tegen de borst stoten van medewerkers die zich daarvoor niet willen laten gebruiken,” zegt Patrick De Pauw.

“Onze deelname aan het hr-techprogramma voor scale-ups van Pwc was enerzijds erg nuttig door het informatieve en educatieve luik. Daarnaast willen we voor onze internationale expansie graag in contact komen met partners die onze dienst combineren met een eigen aanbod in de hr-dienstverlening”, zegt Patrick De Pauw.

Platypus: een kaart van de bedrijfscultuur

De Deense startup Platypus helpt organisaties om hun bedrijfscultuur in kaart te brengen. Het uitgangspunt is dat de echte bedrijfscultuur de som is van de waarden van elke individuele medewerker. Bedrijven kunnen dat beoordelen op basis van een korte enquête bij alle medewerkers die polst naar het relatieve belang dat ze hechten aan twaalf standaardwaarden. Een algoritme brengt de resultaten bij elkaar en houdt rekening met een verschillend gewicht van enkele parameters zoals de verantwoordelijkheid van de medewerker, de afdeling, de loopbaan in het bedrijf, de afstand tot het beslissingscentrum, enzovoort. “Op basis van die analyse maken we dan overzichten van de dominante bedrijfscultuur, ook in de afdelingen en filialen”, zegt Nico Blier-Silvestri, stichter en ceo van Platypus. Hij is een Fransman die al jaren actief is in de Scandinavische start-upscène. “We houden ook bij hoe die cultuur evolueert met de tijd. Traditioneel gaan bedrijven er nog te vaak van uit dat ze die kunnen opleggen vanuit de top. Dan zie je toch grote discrepanties tussen bijvoorbeeld de bedrijfsmissie en de realiteit op de werkvloer. Wij bezorgen organisaties objectieve data waarmee ze concreet aan de slag gaan.”

Met die gegevens in de hand kunnen hr-managers ook effectief ingrijpen door bijvoorbeeld bij nieuwe aanwervingen te mikken op kandidaten die goed passen bij een bestaande cultuur. “Of net omgekeerd: door mensen met complementaire waarden te zoeken om een meer diverse omgeving te creëren. Het personeelsdepartement kan ook strategisch werken om op lange termijn de waarden van de medewerkers te laten evolueren in de richting van een vooropgestelde bedrijfscultuur”, zegt Nico Blier-Silvestri.

Maar de inzichten die een bedrijf op de manier krijgt, kan het ook gebruiken voor een betere communicatie met de medewerkers. “In een retentiebeleid is het beter om te focussen op die waarden die de medewerkers ook echt belangrijk vinden.”

Platypus richt nu alle aandacht op de rekruteerders in grote organisaties. “Deze mensen doen onmiddellijk hun voordeel met onze technologie. Ze besteden nu vaak zeer grote budgetten om geschikte kandidaten aan te werven. Tegelijk stellen ze vast dat hun nieuwe medewerkers ook snel weer vertrekken. Verschillende studies tonen aan dat cultuurverschillen een belangrijke oorzaak zijn van het ontslag van medewerkers.”

Platypus is opgericht in januari 2019. Ondanks die prille situatie, met nog weinig actieve klanten, is het bedrijf wellicht de meest ambitieuze start-up uit het programma. Het heeft intussen al twee financieringsrondes achter de rug en wil snel op zoek naar bijkomend geld. De start-up wil dat gebruiken om ook een tweede product te ontwikkelen en wereldwijd te verkopen. “Die nieuwe toepassing moet in staat zijn om een gevestigde waarde als Linkedin uit te dagen,” zegt Nico Blier-Silvestri.

theMatchBox: tijdbesparing door automatische matchen van kandidaten en vacatures

“Onze search & match engine 360Match helpt bedrijven en staffing agencies door automatisch een shortlist van beste kandidaten te selecteren uit een honderdtal sollicitaties. Dat bespaart uren werk aan rekruteerders die jaarlijks soms meer dan duizend aanwervingen moeten uitvoeren,” zegt Jan Govaerts, managing partner van theMatchBox.

360Match is in staat om verbanden tussen functietitels en competenties te leggen. Het kan gaan om synoniemen zoals bijvoorbeeld: pleisteren en bezetten. Maar ook om relaties tussen woorden die in dezelfde context thuishoren: plaasterwerk, stukadoor, enzovoort.  Zo slaagt Thematchbox erin om vacatures voor een stukadoor te linken aan kandidaten die alleen spreken over pleisteren en bezetten. De matchingtechnologie en tekstanalyse van natuurlijke taal kan in veel sectoren ingezet worden zoals wetenschappelijke artikelen of juridische documenten. Na een grondige marktanalyse besliste Thematchbox zich te concentreren op het matchen van profielen en vacatures. “Sinds 2019 maken organisaties zoals VDAB, Absolute Jobs, House of HR en Jellow gebruik van onze toepassing. We werden dankzij deze klanten ook genomineerd voor de HR Tech awards 2020”, aldus Jan Govaerts.

Met de deelname aan het programma van PwC zocht het bedrijf nieuwe inzichten om na een steile groei in 2020 het zakelijk model verder op te schalen. “Wij verkochten tot nu toe in de eerste plaats aan staffing bedrijven. In een volgende fase willen we onze technologie beter bekendmaken bij rekruteerders van grote werkgevers. De stad Amsterdam is hiervan onze eerste succesvolle case.”

theMatchBox is volledig organisch gegroeid en heeft bewust gekozen om geen externe investeerders aan te trekken tijdens de marktvalidatie van haar oplossing. “We hebben het niet per se nodig, maar dankzij het Pwc-programma weten we wat externe investeerders ons kunnen bieden.”

Kader

Pwc Scale HR-programma

Het Scale HR-programma van Pwc past in een aanpak om de verbindingen te maken tussen de wereld van de start-ups en de grote organisaties. Pwc organiseert daarbij telkens een reeks van activiteiten rond een beperkt aantal startende bedrijven die actief zijn in één thematiek: biotech, fintec, proptech, hr-tech, enzovoort. “Die keuze vergroot enerzijds de interactie tussen de deelnemende start-ups die op die manier concrete ervaringen delen, maar ook streven naar een onderlinge samenwerking. Voor de corporates met een interesse in de thematiek biedt die aanpak het voordeel dat ze binnen een kort tijdbestek een tiental startups leren kennen,” zegt Griet Helsen, managing partner en verantwoordelijk voor Entrepreneurial Business, Culture & Innovation van Pwc Belgium.

In het voorbije programma voor hr-start-ups werkte Pwc met elf bedrijven: Boostrs (skills mapping, Frankrijk), Sharpist (learning platform, Duitsland), Platypus (culture management, Denemarken), Jubiwee (employee engagement, Frankrijk), Recruitment Smart (hiring automation, VK), Social Seeder (employee advocacy, België), Owiwi (talent assessment, Griekenland), Joboti (recruitment chatbot, Nederland), Innduce.me (team management, België), theMatchBox (search & match engine, België) en Matterway (procesautomatisering, Duitsland).

De grote bedrijven nemen deel omwille van uiteenlopende doelstellingen. Sommigen zijn op zoek naar een geschikte oplossing voor eigen gebruik. Anderen hebben nood aan innovatie en zijn ook bereid om te investeren.

“Het programma bestaat enerzijds uit een reeks van praktische lezingen over verschillende thema’s die van belang kunnen zijn voor de deelnemers: beheer van partners, pricing, financiering, cybersecurity, subsidies enzovoort. De kandidaten leren daarnaast op korte tijd hoe ze hun pitch kunnen verbeteren. Ze krijgen de mogelijkheid om te presenteren voor een grote groep. Een eerste keer doen ze dat voor een publiek van consultants en medewerkers van Pwc. Op de laatste dag van het programma kunnen ze het bedrijf en het product voorstellen aan de topmensen uit de grote bedrijven in het netwerk van Pwc”, zegt Start-up Community Manager binnen Pwc België, Enya Steenssens.