Privacyverklaring

Google Assistent spreekt nu ook Vlaams. Kansen voor HR?

28 mei 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Op de ATD Conference in Washington werd gesproken over spraakassistentie voor HR en voor opleidingen. In die context is het extra betekenisvol dat Google de Belgische Google Assistent lanceert voor smartphones en hoofdtelefoons. Externe ontwikkelaars kunnen er ook mee aan de slag. Wellicht ook voor HR-toepassingen?

De Google Assistent is bedoeld voor dagelijkse situaties. Hij is oproepbaar op geschikte apparaten door de Home-knop ingedrukt te houden of “Oké Google” te zeggen. En dan kun je een bericht verzenden, een liedje afspelen, navigatie-instructies ontvangen, of het nieuws beluisteren.

Kunstmatige intelligentie

Al sinds de jaren 50 is natuurlijke spraakinteractie met computers één van de grote uitdagingen in de informatica. Google investeerde in spraakherkenning van hoge kwaliteit in de verschillende talen in België. Daarvoor zijn kunstmatige intelligentie en Natural Language Processing twee belangrijke fundamenten.

Gecombineerd met de informatie uit de zoekmachine, heeft de Google Assistent een grote hoeveelheid kennis en een goed gevoel voor context in gesprekken. De Assistent blijft ook leren van zijn gebruikers, waardoor het systeem continu beter wordt, zo belooft Google.

Belgisch

De Google Assistent spreekt momenteel met een Nederlands accent, maar is gelokaliseerd voor België. De functionaliteit en persoonlijkheid zijn aangepast aan ons land: zo zingt de Assistent Belgische liedjes, volgt het de Belgische voetbalcompetitie en begrijpt het dat de vraag ‘Wat voor weer wordt het morgen?’ heel belangrijk is voor Belgen.

Ontwikkelingen van derden

Bovendien hebben bekende Belgische bedrijven bijgedragen aan de functionaliteit van de Google Assistent. Dankzij het ontwikkelaarsplatform Actions on Google kunnen derden de Assistent uitbreiden. Een groot aantal Belgische merken heeft zo’n Action on Google gebouwd of zijn volop bezig met de ontwikkeling van een eigen functionaliteit.

Zo kun je bij Telenet of Proximus je datagebruik opvragen, bpost vragen wanneer je pakketje aankomt, bij het KMI checken of de zon morgen zal schijnen, vragen aan de NMBS wat voor jou het meest interessante treinticket is, de limiet van jouw bankkaart opvragen bij ING, weldra nagaan wat het laatste nieuws is via VRT of de Mediahuis-kranten, of cadeau-inspiratie op doen bij bol.com.