Flexibel invullen van de verloning steeds populairder

18 mei 2020
Tekst
Jo Cobbaut
Flexibel invullen van de verloning steeds populairder

In twee jaar tijd is het aantal werknemers dat eigen keuzes maakt inzake extralegale voordelen verdubbeld. De populairste voordelen van flexibele verloning blijven vakantie, individueel pensioensparen en de auto. Al verliest die laatste wat terrein ten voordele van de fiets.

SD Worx ziet de jaarcijfers van 2019 weer stijgen: het aantal werknemers dat zelf hun loonpakket mocht samenstellen, is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld. De hr-dienstverlener ziet in de eigen cijfers een toename van 12.953 in 2017 naar bijna 31.000 werknemers in 2019. De jaarlijkse SD Worx bevraging (bij 2.500 Belgische werknemers) leert dat inmiddels 56% een flexibele invulling verkiest. Zij die dat doen, scoren bovendien hoger op vertrouwen in het management, algemene tevredenheid en engagement.

Gemiddeld 6.215 euro budget

Gemiddeld beschikken de medewerkers over een keuzebudget (uitgedrukt als werkgeverskost) van ongeveer 6.215 euro. Dit bedrag ligt in lijn met de cijfers van het jaar voordien en wordt bepaald door de sector en het verloningsbeleid van de onderneming.

Vooral vakantie

Sara Flipkens, verantwoordelijk voor flexibele verloning bij SD Worx, ziet vooral de vraag naar vakantie toenemen en dat nog meer uitgesproken dan het jaar voordien: “Bijna zeven op de tien medewerkers houden vast aan of kiezen voor extra vakantie. In de meeste bedrijven ligt de grens wel op drie tot vijf dagen. Dat maximum is erg bedrijfsgebonden. Werkgevers kunnen ook bepaalde periodes meer stimuleren dan andere.” Sommige flexplannen bieden tot tien extra vakantiedagen aan. Voor de werkgever is het een budgetneutrale operatie, geen kostenbesparing.

Meer gezondheidsrisico’s financieel afdekken via de werkgever

Ook de aanvullende gezondheidsverzekeringen worden populairder. SD Worx neemt een trend waar naar meer financiële zekerheid en extra ondersteuning voor het gezin en hun gezondheid. “Het verwondert ons niet dat de aanvullende gezondheidsverzekeringen (tandzorg, oogzorg, ambulante zorg, wachtpolis) en een hospitalisatieverzekering voor gezinsleden in populariteit toenemen. Bijna een kwart (22%) kiest voor één of beide voordelen. Ook de top twee positie van het individueel pensioensparen bevestigt de duidelijke keuze voor een zekere financiële toekomst”, stelt Sara Flipkens.

Landsbond voor Onafhankelijke Ziekenfondsen

An De Smet ziet al jaren een stijgende interesse bij de medewerkers om eigen accenten te leggen. An De Smet is compensation & benefits manager bij de Landsbond van Onafhankelijke Ziekenfondsen. De ongeveer 700 medewerkers maakten al voor het derde jaar op rij een keuze: “Sinds dit jaar kunnen zij ook multimedia zoals smartphones of tablets kiezen, voor gemengd professioneel-privé-gebruik, bijvoorbeeld ook binnen het gezin.”

Vakantiedagen en individueel pensioensparen zijn vaste waarden. “Ook  de uitbreiding van onze tandverzekering naar de gezinsleden en medicalia (een extra dekking gezondheidsverzekering voor medische zorgen buiten ziekenhuisopname) voor medewerkers en  gezinsleden staan bij ons in de top drie.”

De auto: downgraden

An De Smet merkt ook een interesse om de wagen te ‘downgraden’, zodat er wat budget vrijkomt voor andere voordelen. De auto blijft in de top drie, maar verliest heel licht terrein ten voordele van de fiets die voor het eerst de top 10 komt binnengereden. Eén op de tien kiest inmiddels voor de fiets.

Bijna één op de drie kiest een wagen. Vaak gaat het om medewerkers die voor hun job een wagen nodig hebben, zoals mensen in de verkoop of technici. “Zij kunnen opteren voor een groenere wagen of een wagen van een lager budget. Met dat vrijgekomen budget kunnen zij dan de focus verleggen naar andere mobiliteitsmodi of andere voordelen.”