Maar 27 procent van alle kenniswerkers heeft een gezonde relatie met het werk. We moeten anders denken over productiviteit, bedrijfscultuur en technologie, zo besluit de ceo van HP.
Enrique Lores spreekt naar verluidt dikwijls met collega-ceo’s over hoe ze de terugkeer naar kantoor willen organiseren. Al vindt hij dat de verkeerde vraag. Veeleer wil hij weten hoe de verhouding van mensen met hun werk veranderd is. En wat dat betekent voor bedrijven.
HP liet het navragen en bestelde een Work Relationship Index. Uit antwoorden van ruim vijftienduizend mensen in twaalf landen blijkt alvast dat maar 27 procent van alle kenniswerkers een gezonde relatie hebben met hun werk. “Dat is een groot probleem, voor mensen en voor bedrijven. Geen enkel bedrijf kan lang floreren zonder gemotiveerde en betrokken medewerkers.”
Dus moeten we anders werken. Enrique Lores ziet drie gebieden die dringend om aandacht vragen.
Om te beginnen, moeten we de valse keuze tussen productiviteit en geluk afwijzen. Eigenlijk gaan ze hand in hand. De meest effectieve teams presteren niet alleen op het hoogste niveau, ze doen het ook met plezier. En dat is nu meer dan ooit de taak van de bedrijfsleiders, zo concludeert Enrique Lores.
Bovendien moeten we ook anders kijken naar productiviteit. We moeten ze zeker niet meten zoals in het verleden. “Dit vereist dat we allemaal anders gaan denken. Wanneer en waar mensen werken, is maar één stukje van een veel grotere puzzel. Door naar werknemers te luisteren over wat zij nodig hebben om succesvol te zijn en ons te richten op resultaten om aan deze behoeften te voldoen, kunnen we beter begrijpen en leveren wat het belangrijkst is.”
Uit het onderzoek van HP bleek ook dat maar 25 procent van de respondenten vinden dat ze consequent het respect krijgen die ze verdienen. Nog minder onder hen ervaren de flexibiliteit, autonomie en balans tussen werk en privé die ze zoeken.
Verder leert het onderzoek ook dat medewerkers hunkeren naar een doel, empowerment en een echte band met hun werk. Helaas zegt maar 29 procent dat hun baan consequent aan deze behoeften voldoet.
Dat zijn alarmerende cijfers. In feite zegt 83 procent van de mensen dat ze bereid zijn om minder te verdienen, als dat betekent dat ze zich gelukkiger voelen op het werk. Niemand zou moeten kiezen tussen geld verdienen en plezier hebben in het werk. “Het is van cruciaal belang dat bedrijven een omgeving creëren waarin medewerkers kunnen uitblinken in hun carrière en tegelijk floreren in hun leven.”
Als derde hefboom ziet de ceo van HP toch ook “een cruciale rol” voor technologie, al beseft hij dat dat wat egoïstisch klinkt. Voor driekwart van de respondenten maken hulpmiddelen en technologie een integraal onderdeel uit van hun succes, of ze nu thuis of op kantoor werken.
“Zeventig procent vertelde ons dat ze technologie willen waarmee ze gezien en gehoord kunnen worden, waar ze ook zijn. Maar een op de vier zegt vandaag toegang te hebben tot deze tools.”
Er is dus nieuwe technologie nodig die mensen de flexibiliteit geeft waarmee ze zich verbonden, collaboratief en productief voelen.
Enrique Lores: “Ik beweer niet dat dit allemaal makkelijk zal zijn en er is duidelijk geen standaardaanpak. Elk bedrijf heeft een unieke set factoren om rekening mee te houden. Maar over één ding lijkt iedereen het eens te zijn. De meerderheid van de bedrijven en hun werknemers die we onderzochten, zeiden dat dit een cruciaal moment is om onze relatie met werk opnieuw te definiëren.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.