Privacyverklaring

De uitdagingen van een strategische transformatie

1 april 2022
Tekst
Patrick Verhoest

Na honderd dagen bij TVH kent chief people officer Peter Geiregat stilaan het reilen en zeilen van de business. Met zijn hr-team zit hij middenin een strategische transformatie.

De voorbije vier jaar stampte Peter Geiregat hr uit de grond bij scale-up Showpad. Hij ging daarna op zoek naar een nog groter, mensgericht en ondernemend bedrijf in volle strategische transformatie. Het werd TVH, met een omzet van meer dan een miljard euro wereldleider in het verdelen van onderdelen voor material handling, industriële voertuigen evenals bouw- en landbouwmachines.

Opdracht

TVH, meer dan vijftig jaar oud en verspreid over 81 landen, gaat door een strategische transformatie om de integratie te bewerkstelligen na de enorme groei van de afgelopen decennia. Peter Geiregat: “We werken samen met Accenture aan TVH on one page, onze business in acht end-to-endprocessen op één blad gegoten. We bouwen daar onze organisatorische en technologische roadmap op. De hr-opdracht is het uitwerken van de nieuwe organisatie, change management en het leggen van de nodige fundamenten om verder te groeien, met behoud van de mensgerichte cultuur.”

100 dagen

De eerste 100 dagen leerde Peter de business begrijpen en het ecosysteem kennen. Hij maakte kennis met zijn wereldwijde hr-team. “We hebben de roadmap vastgelegd voor 2022 en voor de komende drie tot vijf jaar. We proberen de rol van het team duidelijk te maken. Ik zoek naar de wins op korte en lange termijn. We moeten ons hr-verhaal duidelijk vertellen binnen de organisatie. Mijn team bevat hoofdzakelijk generalisten die een geografische focus hebben. Ik wil evolueren naar meer functioneel leiderschap met een globale visie op people topics. Het hr-team wordt nog verder uitgebouwd. Ik zoek meer horizontale, inhoudelijke verbinding in plaats van geografisch geïnspireerde silo’s.”

Complexe uitdagingen

Peter Geiregat ziet twee rode draden in zijn carrière. Enerzijds is hij een bouwer die altijd op zoek gaat naar duidelijke, maar complexe uitdagingen. Teams laten groeien vanuit een visie boeit hem. Hij doet het in zijn vrije tijd bij hockeyteam Gantoise. Anderzijds bouwt hij graag mee aan een cultuur: “Ik wil sociale impact hebben. Dit jaar werven we wereldwijd meer dan zevenhonderd mensen aan, in een diverse omgeving. De We Are One-cultuur van TVH, met sterke familiale roots, is een uitstekend fundament.” De chief people officer wijst erop dat hij gedurende zijn loopbaan zowel binnen de technologische sector als de professionele diensten en de non-profit gewerkt heeft. “Het verschil tussen die omgevingen is minder groot dan mensen denken. Ik koos altijd voor organisaties die een duidelijke missie hebben, vanuit het menselijke vertrekken en psychologische veiligheid en ontwikkelingskansen bieden.”

Toekomst

Peter Geiregat kijkt hoopvol naar de toekomst. Zijn hr-team zal een belangrijke rol krijgen in het realiseren van de transformatie. Het veranderingstraject zal verschillende jaren beslaan. “We bekijken alle processen evenals de globalisering van de cultuur. We willen de waarden en ownership van het familiebedrijf wereldwijd uitdragen.” Toch zit volgens hem de grootste uitdaging in het aantrekken van talent. “De demografische evolutie zal ervoor zorgen dat in een krimpende arbeidsmarkt nog heel wat jobs zullen bijkomen. We voelen dat hier in Waregem, waar we de helft van de 5.000 medewerkers tewerkstellen en we zullen daar ook wereldwijd goed mee moeten omgaan. Het is hoog tijd voor meer maatschappelijk debat over hoe we dat als samenleving willen aanpakken, want er zal een enorme impact zijn op alle sectoren.”