Privacyverklaring

De servicegraad van hr

30 januari 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Als u hr verzorgt in een organisatie met meer dan honderd medewerkers, kunt u nog eens benchmarken. Gemiddeld verwerkte één payrollmedewerker in 2019 de lonen van 325 medewerkers. Om alle hr-domeinen af te dekken hebben organisaties met meer dan honderd medewerkers één voltijdse hr-medewerker nodig per 113 medewerkers.

Joris Valkenborgh, business unit manager Outsourcing Services van SD Worx , ziet dat veel bedrijven dankzij digitalisering en uitbesteding efficiënter de lonen berekenen en de administratie doen.

Zo komt tijd vrij voor een meer strategische hr-rol. In de top vijf van lopende projecten staat onder meer de juiste profielen vinden en de dienstverlening verbeteren.

Loonadministratie vergt hoge specialisatie, intern of extern

Voor de loonadministratie liggen de gemiddeldes hoger dan voor hr in het algemeen: payroll is een domein bij uitstek waar het bundelen van expertise efficiëntiewinsten oplevert.

In 2019 kon een organisatie gemiddeld met 1 voltijdse (gespecialiseerde hr-) medewerker de payroll verzorgen van 325 medewerkers. In middelgrote organisaties (100-499) ligt dit lager: van 114 gemiddeld tot 159. In grotere organisaties (500+) van 384 tot 595.

Kantelpunt bij H.Essers tussen 60-80 werknemers

Ook in internationale context is het concept van servicegraad nuttig. Organisaties hanteren dit als een benchmark voor het inzetten van voldoende hr-resources: het aantal medewerkers bepaalt de nodige capaciteit. H.Essers kiest in landen met 60-80 mensen voor een eigen hr-afdeling; in andere landen met minder medewerkers op de payroll, vertrouwen ze op een sociaal secretariaat als externe partner voor de payroll.

Mike Dautzenberg, HR director van logistieke dienstverlener H.Essers - actief in 17 landen met 6.560 medewerkers - herkent de uitdagingen: “In landen waar we met meer dan 60 à 80 mensen zijn, werken we met een lokale payrollafdeling, met 1 à 2 lokale medewerkers die we opleiden. In landen waar we met 15 à 20 mensen zijn, werken we met een gespecialiseerde partner, omdat dit de garantie is om juridisch helemaal in orde te zijn. Anders riskeren we achteraf maar de factuur te krijgen, omdat een aangifte niet correct gebeurt of omdat er onvoldoende pensioenrechten zijn afgehouden. Dat verschilt allemaal van land tot land. Bovendien willen we een uniforme rapportering richting het hoofdkantoor, waarbij bv. loon- en ziektekosten op dezelfde manier zijn gedefinieerd en vergelijkbaar zijn, want ook daarin gelden per land andere spelregels.”

Over het onderzoek

Aan het onderzoek “HR Benchmarks 2019” namen in totaal 118 grote organisaties (>= honderd werknemers) deel. 35% van de steekproef bestaat uit organisaties met meer dan duizend werknemers. De respondenten zijn voornamelijk hr-directeurs/managers (40%), hr-specialisten (33%) of andere bedrijfsvoerders (5%).