Privacyverklaring

De kracht van ‘Pracht van een werkkracht’

23 oktober 2023
Tekst
Partner Content

Pracht van een Werkkracht. De campagne is je waarschijnlijk niet ontgaan. Of individueel maatwerk dat ze promoot, ook effectief loont? Giovanni Vandenborre en Patricia Vroman delen hun ervaring in een gesprek. HRmagazine capteerde de krachtlijnen.

De Vlaamse overheid zet sterk in op individueel maatwerk. Wat wil ze daarmee bereiken?
Patricia Vroman
: Individueel maatwerk is een systeem van premies dat we ter beschikking stellen aan zowel werkgevers als zelfstandigen. Om zo de tewerkstellingskansen van mensen met een arbeidsbeperking te vergroten. Zo kunnen werkgevers beroep doen op loon-premies waarmee ze de eventuele extra kosten voor het aanwerven of tewerkstellen van een werknemer met een beperking kunnen betalen. Voor begeleiding kun je beroep doen op een begeleidingspremie, als VDAB vaststelt dat daar effectief nood aan is.
Maar ook voor zelfstandigen met een arbeidsbeperking zijn er financiële middelen om hen te ondersteunen. De campagne wil vooral tonen dat mensen met een arbeidsbeperking een meerwaarde voor een bedrijf of organisatie kunnen zijn.

In de campagne ‘Pracht van een Werkkracht’ komen er 6 duo’s (werkgever en werknemer met een arbeidsbeperking of zelfstandige met een arbeidsbeperking en klant) aan het woord. Wat dreef jullie om als Vuylsteke Eiffage deel te nemen aan de campagne?
Giovanni Vandenborre:
De expertise die we de voorbije jaren verzameld hebben omtrent werken met mensen met een arbeidsbeperking, willen we graag delen. In 2007 werd Ivan, een van onze werfleiders met meer dan 17 jaar dienst, slachtoffer van een ongeluk. Het leidde tot de amputatie van z’n twee benen. In samenspraak met VDAB en de revalidatie-dienst van UZ Gent zijn we gaan kijken welke arbeidsmogelijkheden er voor Ivan waren. Bleek dat een opleiding tot technisch tekenaar een oplossing bood. Sinds 2008 is Ivan effectief in die rol actief.

In welke mate was jullie bedrijf voorbereid om iemand met een arbeidsbeperking tewerk te stellen?
Giovanni Vandenborre:
In 2007 waren onze kantoren helemaal niet uitgerust om rolstoelgebruikers op een comfortabele manier toegang te geven. Zo was er geen gehandicaptentoilet, geen evacuatieplan en te weinig ruimte voor mensen met een rolstoel.
Ondertussen hebben we de kennis en ervaring die we de voorbije jaren opdeden, gebruikt om onze nieuwe gebouwen zo toegankelijk mogelijk te maken. We hebben nu onder meer een comfortabele, ruime lift, een aangepast evacuatieplan, aangepaste toiletten en rolstoelvriendelijke toegangspunten.

Er zijn ook mensen die een niet-zichtbare beperking hebben. In welke mate wordt er ook voor hen ondersteuning voorzien?
Patricia Vroman:
Klopt. Lotte die ook deelneemt aan de campagne, heeft een auditieve beperking. Dat merk je pas als je met haar in gesprek gaat. Ook bij mensen met een psychische kwetsbaarheid, is het niet altijd evident om erachter te komen op welke drempels zij stoten. Daarom is het zo belangrijk om met mensen een open gesprek aan te gaan. Zodat ze zich niet geremd voelen om over hun arbeidsbeperking te praten. Van daaruit kun je dan gaan kijken met welke specifieke ondersteuning of aanpassing op de werkvloer zij gebaat zijn.

Statistieken vertellen ons dat 17% van de werkzoekenden een arbeidsbeperking hebben. Dat is behoorlijk veel.
Patricia Vroman:
Dat cijfer is correct. En dan hebben we het enkel over de mensen die als werkzoekenden bij VDAB ingeschreven zijn. Er zijn ook mensen die een tegemoetkoming van de federale overheidsdienst krijgen en officieel niet verplicht zijn om te gaan werken. In die groep bevinden zich allicht mensen die het misschien wel zouden overwegen om aan de slag te gaan, mochten ze zich bewust zijn dat er ook voor hen mogelijkheden zijn.

Gaan we er in onze samenleving niet te snel vanuit dat mensen met een beperking liever thuis blijven dan gaan werken?
Giovanni Vandenborre:
Ik ben ervan overtuigd dat die misvatting bestaat. Maar de realiteit is helemaal anders. Als ik kijk naar het engagement van Ivan, dan kan ik alleen maar zeggen dat hij een absolute meerwaarde voor ons bedrijf is. Natuurlijk is het belangrijk dat je een job kunt aanbieden die aansluit bij het talent van je medewerker met een beperking. Net zoals de gepaste ondersteuning cruciaal is.
Patricia Vroman: Nog te vaak zien we dat mensen met een beperking tijdens het sollicitatiegesprek vragen krijgen die van bepaalde vooroordelen uitgaan: ‘Hoe plan
je op het werk te geraken? Ga je niet te vaak ziek zijn?’ In heel wat gevallen zijn die vragen overbodig. Kijk naar Ivan. Wat hij nodig heeft, is misschien een parkeerplaats voor z’n auto die zich dicht bij de ingang bevindt. Maar verder kan hij even autonoom als z’n collega’s functioneren.

Waarop wil de campagne vooral het accent leggen?
Patricia Vroman:
We willen vooral het idee promoten dat een beperking je niet hoeft te beletten om te gaan werken. En naar werkgevers toe is de boodschap: vergeet ook niet dat er premies zijn waarop je beroep kunt doen. Die kunnen je helpen om dingen uit te proberen, kosten te compenseren, … En bovendien is het helemaal niet zo moelijk is om die aan te vragen.

Welke tips kun jij meegeven aan werkgevers?
Giovanni Vandenborre:
De verhalen van de zes duo’s van de campagne spreken boekdelen. Het zijn echte eye-openers. Ze doorbreken heel wat stereotiepen. Sterk aan de campagne vind ik dat ze je uitnodigt om in termen van oplossingen in plaats van beperkingen te denken. De praktische problemen waarmee je geconfronteerd kunt worden wanneer je iemand met een beperking aanwerft, zijn in heel wat gevallen oplosbaar. Laten we niet vergeten dat we als werkgever niet alleen een economische, maar ook maatschappelijke rol te vervullen hebben.
Patricia Vroman: Werk is voor de meeste mensen een belangrijk onderdeel van hun leven. Waarom zou dat voor mensen met een beperking anders zijn?

Wat is de kernboodschap van de campagne naar werknemers toe?
Patrica Vroman:
Zet de stap naar VDAB. Zij zijn goed geplaatst om te bepalen of je een loon- of begeleidingspremie nodig hebt. Ze kunnen je ook helpen met te kijken welke ondersteuning je nodig hebt in functie van je werkcontext. Dat is bovendien nuttige informatie voor het gesprek met je toekomstige werkgever.

Hoe loopt de campagne?
Patricia Vroman:
Het is nog een beetje vroeg om conclusies te trekken. Via sociale media vingen wel al een heel aantal positieve reacties op. Nu zal het erop aan komen dat de boodschap bij de werkgevers blijft hangen. Zodat ze op het moment dat iemand met een beperking solliciteert of iemand na ziekte wil re-integreren, de link maken met de premies en de ondersteuning die daarvoor bestaan.
Giovanni Vandenborre: Ik stel vast dat de campagne zowel via de traditionele als sociale media veel weerklank krijgt. Dat elk duo een ander accent legt, is sterk. Net zoals de boodschap dat werken vreugde in je leven kan brengen. Een beperking hoeft dat niet in de weg te staan. Trouwens, hebben we niet allemaal op de een of andere manier een beperking?

Denk in termen van oplossingen in plaats van beperkingen

Giovanni Vandenborre

Zorg ervoor dat werknemers zich niet geremd voelen om
over hun arbeidsbeperking te praten.

Patricia Vroman