De consumptiecheques zijn helemaal niet populair bij Belgische bedrijven. Slechts 1,05% van de bedrijven hebben dergelijke cheques aangeboden aan hun medewerkers.
Dat concludeert alvast hr-dienstverlener Securex uit analyse van het eigen klantenbestand. Van de werknemers die toch een consumptiecheque kregen, is 29% arbeider en 70% bediende.
Consumptiecheques zijn sinds half juli beschikbaar en hebben een maximumwaarde van 300€. Het initiatief is een extralegaal en belastingvrij voordeel met de bedoeling om de koopkracht van de Belgen te verhogen. Op die manier hoopt de overheid de economie te stimuleren, omdat het op die manier voor extra inkomsten zorgt in kleine winkels, de horeca, de sport- en de cultuursector.
Zowel kmo’s (1%) als grote ondernemingen (2%) zijn moeilijk te overtuigen. Daarvoor zijn verschillende redenen: vooral het feit dat bedrijven hier momenteel geen extra budget voor hebben. Bedrijven die hun werknemers toch het bijkomende voordeel boden, gaven hen gemiddeld 213,82€. “Een consumptiecheque betekent een bijkomende kostenpost voor bedrijven,” zo zegt Els Vanderhaegen, Legal Expert bij Securex. “De cheques kunnen geen onderdeel worden van het bestaande loonpakket en evenmin een reeds verworven bonus of ander voordeel vervangen. Consumptiecheques bieden dan wel bepaalde voordelen, maar in de huidige economische context kan de overgrote meerderheid van bedrijven ze zich financieel niet veroorloven.”
Daarnaast kan het beperkte succes van de consumptiecheques verklaard worden door
“De horecasector is hier gewoon nog niet klaar voor. Het kost nu eenmaal tijd eer zo’n nieuw product algemeen gekend is,” verduidelijkt Els Vanderhaegen van Securex.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.