Privacyverklaring

Cao thuiswerk vanwege corona voorziet o.m. specifieke richtlijnen rond welzijn

8 februari 2021
Tekst
Jo Cobbaut

Sedert de Nationale Arbeidsraad van 27 januari 2021 is er een cao op nationaal niveau voor thuiswerk door gezondheidsvoorschriften. De cao vraagt ook heel wat aandacht voor een specifiek welzijnsbeleid.

Naar aanleiding van de nieuwe cao recapituleert hr-dienstverlener Acerta dat België tot voor kort slechts twee opties kende voor thuis- of telewerk met gebruik van IT-apparatuur:

  • Structureel telewerk: bij structureel telewerk kan een werknemer één of meerdere vaste dagen per week telewerken. Het bedrijf heeft hiervoor afspraken gemaakt.
  • Occasioneel thuiswerk: bij occasioneel telewerk kan een werknemer ad hoc thuiswerken wanneer hij/zij door een geval van overmacht niet op de gebruikelijke werkplek kan werken (bijvoorbeeld een probleem op weg naar het werk…).

Thuis- of telewerk dat door gezondheidsvoorschriften wordt opgelegd, viel daar niet onder. Sedert de Nationale Arbeidsraad op 27 januari 2021 en de publicatie van een nieuwe cao op nationaal niveau is er wel een regeling. Die is niet van toepassing op bestaande akkoorden die in de onderneming vóór 1 januari 2021 tot stand zijn gekomen (door middel van een cao, individueel akkoord of telewerkbeleid).

Gezondheids- en psychosociale aspecten eigen aan telwerk

Acerta wijst er onder meer op dat de cao vereist dat het bedrijf een welzijnsbeleid voert dat specifiek betrekking heeft op telewerken en opgesteld is in sociaal overleg binnen het comité voor preventie en bescherming op het werk van de onderneming.

Dit beleid moet gebaseerd zijn op een multidisciplinaire risicoanalyse en zal ook rekening moeten houden met de gezondheidsaspecten en psychosociale aspecten die eigen zijn aan telewerken. Zo moeten er passende maatregelen genomen worden om de verbondenheid van de telewerkers met de collega’s en met de onderneming te behouden en isolatie te voorkomen. Bijzondere aandacht voor kwetsbare telewerkers is hierbij cruciaal.

De werknemers moeten op de hoogte gebracht worden van dit beleid. Bijvoorbeeld over preventieve maatregelen, in het bijzonder over de inrichting van de werkplek, over het juiste gebruik van beeldschermen en over de beschikbare technische en IT-ondersteuning.

Zij worden ook geïnformeerd over de mogelijkheid van informele of formele psychosociale interventie en de mogelijkheid van spontaan overleg met de preventieadviseur/arbeidsarts. Zowel de hiërarchische lijn als de telewerkers moeten de informatie en eventueel opleiding krijgen over de bijzonderheden van telewerk.

Bron: Wettelijk kader voor thuiswerk vanwege corona, www.acerta.be