Privacyverklaring

Belgische werknemers zijn trots op hun werk

27 augustus 2020
Tekst
Jo Cobbaut

Acht op de tien Belgen zijn trots op hun job. Dat is veel meer dan in onze buurlanden. Bij de Nederlanders zijn 70,7% trots op de manier waarop zij hun taken uitvoeren. In Groot-Brittannië en Duitsland gaat het om 64%, in Frankrijk om 57,1%.

Een en ander blijkt uit een studie uitgevoerd door hr-dienstverlener SD Worx en de Antwerp Managementschool. De resultaten werden gemeten voor de coronacrisis. Acht op tien Belgen is dus trots op de job die ze uitoefenen. Maar dat betekent niet noodzakelijk dat ze tevreden met de huidige baan. De werknemers die verklaren tevreden tot zeer tevreden te zijn, ligt op

  • 72% bij Belgen;
  • 66,9% in Nederland;
  • 62,6% in Duitsland;
  • 55,4% in Frankrijk;
  • 53% in Groot-Brittanië.

Goed nieuws voor werkgevers, want dat is gekoppeld is aan retentie en prestaties, zo stelt Ans De Vos, hoogleraar aan de Antwerpse Management School en specialist in'Next Generation Work: Creating Sustainable Careers'. "De uitdaging is om de tevredenheid van de medewerkers te behouden om intrinsieke redenen, zoals het stimuleren van de functie-inhoud en om te voorkomen dat de tevredenheid van de huidige baan hen in een comfortzone plaatst die ze niet willen opgeven.” In onze snel veranderende wereld zijn “aanpassingsvermogen en openheid voor verandering essentieel zijn voor een duurzame carrière.”

Ruim de helft zegt te ‘bruisen’ van energie

Trots en tevreden; dat betekent dat de Belg van zijn werk houdt. De cijfers lijken dit te bevestigen. In België is 73,4% van de werknemers enthousiast op het werk en 54% bruist van de energie. Veel werkgevers hebben dus het juiste evenwicht ontwikkeld om een prettige werkomgeving te creëren. Volgens de enquête zegt 62,9% van de Belgen volledig op te gaan in hun werk. Slechts 10% van de ondervraagden is echt ontevreden over hun werk.

Jan Laurijssen, Managing Consultant, Team People & Digital Transformation bij SD Worx, waarschuwt voor de impact van Covid-19: “Door de huidige omstandigheden is de gezondheid en het welzijn ongetwijfeld de grootste zorg van werknemers. Het is belangrijk dat ze het gevoel hebben dat hun manager zich ook zorgen maakt over dit deel van hun leven. Daarnaast is het altijd belangrijk om het werk dat ze doen op een uitdagend niveau te houden en ervoor te zorgen dat ze een aantal verantwoordelijkheden hebben die ze aankunnen.”

Jan Laurijssen wijst ook op het belang van waardering: “Een vaak onderschatte factor.” Waardering geeft betekenis aan werk.

Hij wijst ook op het belang van toekomstperspectief voor de carrière. Medewerkers willen het gevoel dat ze zich kunnen ontwikkelen binnen het bedrijf.