Privacyverklaring

Een geïndividualiseerde boodschap in 28 talen

20 december 2023
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Vlnr. Elly Huysmans, Martine Daenen, Jo Mellemans (Foto Glowi)

Het Poetsbureau (Glowi-groep), een grote spelers in de dienstenchequesector, gebruikt artificiële intelligentie voor de interne communicatie met het werknemersbestand. Voor de 138 nationaliteiten bracht de organisatie een belangrijke boodschap in 28 talen.

Glowi, de grotere groep waartoe Het Poetsbureau behoort, kent als geen ander de uitdagingen van een diversiteits- en inclusiebeleid. Zodra de Belgische Mededingautorteit een overname goedkeurt, kan de groep spreken over 15.000 medewerkers.

“Taal vormt nog dikwijls een barrière”, zegt Jo Mellemans, voorzitter van de raad van bestuur van Glowi. “We moeten ons vaak met gebaren helpen om zaken uit te leggen, maar dankzij AI kunnen Elly en ik nu iedereen in zijn eigen taal aanspreken.”

Premie voor huishoudhulp

Voor het eerst schakelt Glowi AI in om hen te helpen bij hun interne communicatie. Want er is belangrijk nieuws: de aankondiging van de premie voor huishoudhulpen, dankzij een extra budget vanuit de Vlaamse minister van Werk en Economie. Glowi gééft het maximale wat ze kunnen en mogen geven, effectief aan zijn huishoudhulpen. Het bedrag wordt berekend op basis van verschillende parameters.

"Elke medewerker krijgt een persoonlijke mail met de uitleg voor hun individuele situatie”, legt chief people officer Martine Daenen uit. “Dankzij de inzet van AI krijgen alle medewerkers een begeleidende video te zien, waarin Jo en Elly (Huysmans; medestichter en bestuurder, red.) uitleggen hoe het in elkaar zit in de taal van de betrokken medewerker.”

Innovatie ondersteunt diversiteit

De begeleidende AI-video, geproduceerd door CaptainWork, dat ook deel uitmaakt van de Glowi-groep, toont hoe innovatie kan bijdragen tot het diversiteitsbeleid van Glowi. “We geloven sterk in innovatie en zijn benieuwd hoe we in de toekomst verder kunnen werken met AI om onze medewerkers te informeren en te betrekken bij het bedrijf”, zegt Jo Mellemans. “Het is ongelooflijk hoe wij opeens het Koreaans, Zweeds, Turks, Arabisch, Duits of zelfs Indonesisch onder de knie hebben … Het is vooral fantastisch om een nog directer contact te hebben met onze mensen.”

Een video over interne communicatie naar 138 nationaliteiten in 28 talen met oprichters en voorzitters van de raad van bestuur Jo Mellemans en Elly Huysmans.