Tony Janssens Tony Janssens, Strategic recruitment manager Egov
Tekst
Patrick Verhoest

De Eerste 100 van Tony Janssens

1 mei 2020
Eerst dacht ik: Federale Overheid? No Way!
Tony Janssens was toe aan een nieuwe uitdaging die paste bij zijn normen en waarden. Toen een headhunter hem de rol van strategic recruitment manager bij Egov voorstelde, was hij aangenaam verrast.

Tony Janssens was toe aan een nieuwe uitdaging die paste bij zijn normen en waarden. Toen een headhunter hem de rol van strategic recruitment manager bij Egov voorstelde, was hij aangenaam verrast.

Hij begon zijn carrière als scheikundige in de medische beeldvormingsector. Uit voorliefde voor IT studeerde hij ook nog informatica. Daarna ging hij aan de slag als selectieverantwoordelijke in de IT-sector, om die niet meer te verlaten. “Als ik iemand ontmoette aan de koffiemachine die me bedankte omdat ik hem had aangeworven op een plaats waar hij graag werkte, was ik heel tevreden. Dat was belangrijker voor mij dan een geldelijke bonus.”

Toch geraakte Tony Janssens wat uitgekeken op de klassieke rollen als selectieverantwoordelijke in zijn carrière. En toen klopte een headhunter aan zijn deur om hem de functie van strategic recruitment manager voor te stellen bij Egov, een onderdeel van de federale overheid. Het bedrijf gaat op zoek naar IT-profielen en plaatst die bij haar leden, die allemaal onderdelen zijn van de federale overheid. Dat is geen gemakkelijke opdracht in een wereld waarin de privébedrijven enorm aantrekkelijk zijn voor dit soort profielen, weet Tony Janssens. “Heel even dacht ik dat een rol bij de federale overheid niet aan mij besteed was. Het was pas na een verhelderend gesprek, waarbij de algemeen directeur van Egov me de strategie van het bedrijf uiteenzette, dat ik toehapte.”

Gepast profiel

Bij Egov kan hij niet alleen de juiste medewerkers op de juiste plaats zetten, maar pakte ook meteen de employer branding aan en ging aan de slag met de gepaste systemen en databases. “Het plaatsen van medewerkers zonder meer was ik wat beu geworden. Hier kreeg ik een bijzonder sexy en interessant aanbod in een sector waarvan de perceptie – saai, traag en minder betaald – helemaal onjuist is.”

Het ontbrak Tony Janssens de eerste honderd dagen niet aan uitdagingen. Egov wil niet alleen de naambekendheid uitbouwen. “Het werkgeversmerk mee uitbouwen, trok me geweldig aan. Ze zeggen vaak dat de voorwaarden in de privésector veel beter zijn, maar dat klopt helemaal niet. Ook in het pakket dat wij aanbieden, zit een interessante verloning en een uitgebreid aantal extralegale voordelen vervat. De perceptie veranderen, was mijn eerste uitdaging. Verder implementeerde ik de eerste maanden een nieuwe ATS-systeem en zette ik de nieuwe website op poten. Ik werk in een menselijke omgeving waarin ik me volledig kan terugvinden. Ik werf medewerkers aan omwille van hun capaciteiten. Technische competenties en attitude zijn het enige wat ertoe doet.”

Spontane solliciaties

Mijn volgende uitdaging bestaat erin wat ik concipieerde – denk aan de nieuwe website - verder uit te breiden. De groeiende naambekendheid en zichtbaarheid moeten tot minder headhunting leiden en ons meer spontane sollicitaties opleveren. Ook de sociale media moeten daartoe bijdragen. Er komen ongetwijfeld nog boeiende projecten aan. Ik denk aan data- en analytics gedreven rekrutering. De verandering die op ons afkomt, vergt een continu verbeteren van processen en middelen. We zijn al van reactief naar proactief werken geëvolueerd. Dat is al een belangrijke eerste stap. Ook onze klanten merken dat. Ze staan open voor onze nieuwe aanpak en gaan er in mee. Dat geeft voldoening.”