Privacyverklaring

Zingevend vermogen verschuift van nice-to-have naar must-have

1 april 2022
Tekst
Gert Verlinden

Corona leidde tot een toenemende behoefte aan zingeving op professioneel en persoonlijk vlak. Organisaties bieden daar deels een antwoord op. Meer zelfs, het zingevende vermogen van organisaties is uitgegroeid tot een echte verschilmaker voor betere prestaties. De chief people officer? “Dat is de verbindende figuur voor betekenisvol werk.”

Wat is mijn verhaal? Hoe sta ik tegenover mijn job en mijn team? Stroken mijn persoonlijke waarden met die van mijn werkgever? Het zijn vragen die werknemers zich stellen nu de coronatijdsgeest ons in de spiegel doet kijken en bepaalde evidenties op de helling zet. De vragen gaan over verbinding. “Betekenisvol werk houdt in dat je je verbonden voelt”, vertelt Jochanan Eynikel, businessfilosoof bij Etion. Hij werkt er als onderzoeker, schrijver en spreker op het raakvlak van ethiek, economie en zingeving. Hr staat voor hem voor human relations. “Het belang van kwaliteitsvolle en authentieke relaties neemt toe. Organisaties die weten te connecteren, vullen de nood aan betekenis goed in.”

Die betekenisvolle invulling gaat voorbij aan een mooi mission statement of opvallende bedrijfswaarden aan de muur. “Het gaat over de aansluiting bij een hogere doelstelling en het persoonlijke belevingskader van elke medewerker.

Windowdressing

Pakt elk zichzelf respecterend bedrijf tegenwoordig niet uit met de wervende term purpose? Hoe verzeker je je ervan dat die inspanningen geen windowdressing zijn? “Voor een deel kan dat kloppen”, erkent Jochanan Eynikel. “Maar zelfs al meet de organisatie zich louter een imago aan met holle woorden, ze creëert er wel verwachtingen mee bij stakeholders. Er is meer dan louter winstbejag. Purpose biedt de richting aan die we uitvaren en draagt bij tot betekenisvol werk.”

In het oog van de storm van de pandemie stonden bedrijfswaarden onder druk. Hoe groot blijkt bijvoorbeeld het vertrouwen wanneer iedereen thuiswerkt? “In moeilijke momenten kun je als organisatie tonen waarvoor je staat.” Uit onderzoek blijkt dat purposegedreven ondernemingen vaak beter presteren. De vertrouwensband tussen werkgever en werknemers en binnen de teams is robuust om door zwaar weer te navigeren.

Huidhonger

Anderhalf jaar corona legde de echte bedrijfscultuur bloot. Het is een reflectiemoment voor organisaties. Herdenken we onze structuren en omarmen we de verandering? “In een competitie om talent hebben die organisaties een streepje voor bij het aantrekken en behouden van nieuwe collega’s”, tipt Jochanan Eynikel. “Net zoals welbevinden tot een topprioriteit uitgroeide bij verbindende organisaties. Na een lange periode van ont-binding is er bijna een letterlijke en figuurlijke huidhonger om elkaar te zien.”

Moeten we dan nieuwe hr-processen ontwerpen om medewerkers makkelijker te laten inchecken in hun job, team en organisatie? Jochanan Eynikel tempert: “Er is geen nood aan méér processen, wel aan een verschuiving van de manier waarop je bestaande functies uitoefent. Is er naast prestaties ook aandacht voor werkbeleving en de medewerker als mens?”

Werk- en privécontext raken steeds meer met elkaar verweven. Hoewel een bedrijf niet kan inspelen op ieders individuele behoeften, groeit de verantwoordelijkheid van de werkgever voor zingeving op het werk. Met betere prestaties tot gevolg. Het zingevende vermogen, de kracht die medewerkers professionele betekenis biedt, bereikt in dat opzicht stilaan dezelfde waarde als het economisch en sociaal kapitaal van een onderneming.