Werknemers verwachten steun en die mag zeker ook van technologie komen

7 oktober 2020
Tekst
Jo Cobbaut
Werknemers verwachten steun en die mag zeker ook van technologie komen

2020 is het stresserendste jaar ooit voor werknemers wereldwijd. Ze verwachten ook hulp van hun bedrijf en technologie kan daar zeker een rol spelen. Maar eerst en vooral moet de mentale gezondheid van werknemers hoog op de agenda komen.

Dat concluderen alvast het computertechnologiebedrijf Oracle en adviesbureau Workplace Intelligence uit een bevraging van ruim 12.000 werknemers, managers, hr-leiders en C-level executives in 11 landen.

Mentale gezondheid moet nu op de agenda

De pandemie maakte van de geestelijke gezondheid de grootste werknemersgerelateerde uitdaging van onze tijd en dat zal de komende tien jaar ook zo blijven, zo concludeert Dan Schawbel (Workplace Intelligence). Dat heeft te maken met “de grote invloed op de individuele prestaties, de effectiviteit van het team en de productiviteit van de organisatie,” zo zegt Oscar Lausegger van Oracle Nederland. "Er kan veel worden gedaan voor de mentale gezondheid van werknemers, ook met technologie. Maar eerst moeten organisaties die mentale gezondheid op de agenda zetten."

COVID-19 weegt wereldwijd op de mentale gezondheid

Mensen vechten wel degelijk wereldwijd tegen toenemende angst en depressie op het werk als gevolg van COVID-19. 70 procent heeft dit jaar meer stress en angst op het werk dan enig ander jaar daarvoor. Die stress en angst wegen op de mentale gezondheid van 78 procent van de internationale beroepsbevolking. Met als gevolg

  • een gebrek aan evenwicht tussen werk en privéleven (35 procent),
  • burn-outs (25 procent),
  • depressie door gebrek aan sociaal contact (25 procent) en
  • eenzaamheid (14 procent).

De nieuwe druk die de wereldwijde pandemie legt, komt bovenop de dagelijkse stressfactoren op het werk, waaronder

  • prestatienormen halen (42 procent),
  • routinematige en saaie taken uitvoeren (41 procent) en
  • omgaan met onbeheersbare werkdruk (41 procent).

Ook nog in verband met stress, angst en depressie zegt

  • 42% dat hun productiviteit daalt;
  • 40% dat ze meer slechte besluitvorming zien;
  • 85% dat stress, angst en depressie door het werk invloed hebben op hun leven thuis.Mentale problemen op het werk wegen op het privéleven

Ook thuis

De wereldwijde pandemie heeft de mentale gezondheidsproblemen op het werk dus verergerd. 85 procent zegt dat die stress, angst en depressie het leven thuis beïnvloeden. De meest genoemde gevolgen waren

  • slaaptekort (40 procent),
  • slechte fysieke gezondheid (35 procent),
  • minder geluk thuis (33 procent),
  • familierelaties die lijden onder de situatie (30 procent) en
  • isolatie van vrienden (28 procent).

Voor de nu veel talrijkere thuiswerkers vervaagden de grenzen tussen werk en privé met als gevolg dat

  • 35 procent per maand 40 overuren maakt en dat
  • 25 procent uitgeput is door overwerk.

Al heeft het werken op afstand ook voordelen. 62% vindt dat werken op afstand nu aantrekkelijker is dan voor de pandemie. Dat komt doordat

  • 51% meer tijd heeft om met het gezin door te brengen;
  • 31% meer tijd heeft om te slapen en
  • 30% meer werk gedaan krijgt.

Hoofdredenen voor problemen in de thuissfeer zijn het vervaagde onderscheid tussen het persoonlijke en het professionele leven (41 procent) en de toegenomen uitdagingen op het gebied van de mentale gezondheid, zoals stress en angst (33 procent).

Mentale problemen op het werk gaan niet vanzelf weg

Werknemers verwachten van hun werkgevers meer ondersteuning op het gebied van mentale gezondheid. 76 procent van de ondervraagden vindt dat hun bedrijf meer zou moeten doen om de mentale gezondheid van hun personeel te beschermen. 51 procent merkt op dat hun werkgevers nu mentale gezondheidssteun bieden als gevolg van COVID-19.

Werknemers willen hulp en liefst via technologie

Medewerkers zien daar ook een rol voor technologie. Ze verwachten meer van technologie dan handige tools om mee samen te werken. Ze willen dat die hun mentale gezondheid ondersteunt.

68% van de medewerkers zou liever met een robot praten dan met hun manager over stress en angst op het werk en 80 procent van de mensen staat open voor een robot als therapeut of begeleider. Slechts 18% geeft de voorkeur aan mensen boven robots om hun mentale gezondheid te ondersteunen. Ze geloven immers dat robots

  • niet oordelen (34 procent),
  • problemen onbevooroordeeld beluisteren (30 procent) en
  • snel kunnen antwoorden op gezondheidsgerelateerde vragen (29 procent).

Artificiële intelligentie

75 procent zegt dat AI hun mentale gezondheid op het werk heeft geholpen. De belangrijkste voordelen waren

  • meer informatie om hun werk effectiever te doen (31 procent),
  • het automatiseren van taken en
  • het verminderen van de werkdruk om burn-out te voorkomen (27 procent),
  • en het verminderen van stress dankzij hulp bij het bepalen van prioriteiten in de taken (27 procent).

Artificiële intelligentie bleek verder ook een grote steun, want die

  • hielp 51% van de werknemers om hun werkweek te verkorten;
  • liet 51% toe om langere vakanties te nemen;
  • verhoogde voor 63% de productiviteit;
  • verhoogde voor 54% de arbeidstevredenheid en
  • verbeterde voor 52% het algemeen welzijn.

83 procent van de ondervraagden wil dat hun bedrijf technologie levert om de mentale gezondheid te ondersteunen, inclusief

  • toegang tot gezondheidszorg via self-service (36%),
  • advies op aanvraag (35%),
  • proactieve gezondheidsmonitoringtools (35%),
  • toegang tot wellness- of meditatie-apps (35%) en
  • chatbots om gezondheidsgerelateerde vragen te beantwoorden (28%).