Wendbare hr-consultants wekken vertrouwen op

1 juli 2021
Wendbare hr-consultants  wekken vertrouwen op

Het geheim van hr-consultants om ook tijdens een economische en gezondheidscrisis inzetbaar te blijven op projecten bij klanten? Geen vaktechnische competenties, maar wel nieuwsgierig, wendbaar en leergierig zijn. “En gemotiveerd blijven. De specifieke knowhow volgt vanzelf.”

Het voorbije turbulente jaar bracht hen niet tot het besluit om hun job als consultant bij PZ Onsite vaarwel te zwaaien. Integendeel, de periode zorgde voor een extra prikkel. Een gezonde spanning en regelmatig een stap buiten de comfortzone plaatsen, is sowieso een deel van de job. De projecten van lange duur bieden kansen om professioneel te groeien en nieuwe kennis te vergaren. Een werkgever die krachtig beslist om geen tijdelijke werkloosheid in te roepen, creëert de psychologische veiligheid om te leren en fris te blijven functioneren. .

Brief van Johan

Ceo Johan Van Damme schreef in de eerste weken van de lockdown een brief. Hij stelde onomwonden dat het volledige bedrijf samen door de storm zou komen. Dat engagement kon hij waarmaken, ook toen de pandemie verlengingen bleef spelen. Elke vrijdag bleef hij schrijven. Een krachtig signaal. “Het was een reality check hoe PZ Onsite en Joos Consulting de crisis ervaarden en aanpakten. Je komt de bredere context te weten. Dat zorgde voor zekerheid. Privé durfden we zelfs een huis kopen”, vertelt senior consultant Christopher Jansens. Ellen Peeters kampte met gevoelens van angst toen ze relatief lang niet op een project actief was. “De transparantie, visie en persoonlijke benadering van Johan stelde me gerust. Die zekerheid was een vruchtbare omgeving om nieuwe payrollkennis op te steken.” Zijn verhalen bevestigden haar overtuiging dat ze graag hrconsultant is en wil blijven proeven van de afwisseling, uitdagingen en diverse projecten.

Kantelpunt

De crisis creëert ook opportuniteiten voor hrconsultants. Het klinkt ironisch: bedrijven die tijdelijke werkloosheid afkondigen, hebben nood aan medewerkers om het bijbehorende administratieve werkvolume te behandelen. Of ze ruilen vacatures voor permanente aanwervingen in voor tijdelijke consultants. Hr-businesspartners blijven dan weer op post als aanspreekpunt voor managers en medewerkers die worstelen met hun mentale welzijn. En het payrollproces blijft uiteraard maandelijks draaien. “De zomer van 2020 was het kantelpunt”, vertelt Kathleen Lombaerts. “Toen durfden bedrijven het vertrouwen te tonen om nieuwe consultants volledig digitaal te onboarden en te laten functioneren zonder dat er een fysieke ontmoeting plaatsvond. In het begin was er koudwatervrees, maar ze pasten zich in een razendsnel tempo aan.” Ellen Peeters merkte tegelijk op dat de digitalisering ook vlotter ingang vond bij de hr-processen. “Rekrutering verliep online, legal & admin maakten de omslag van papier naar digitaal, de communicatie met de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening verliep via een slimme robot.”

Flexibele schil

De organisaties die al een inclusieve talentmanagementstrategie hanteerden, bleven dat volhouden. De mensen in de zogenoemde flexibele schil (consultants, freelancers, stagiairs, uitzendkrachten). bleven erbij horen. “De klant beschouwt mij als een volwaardige medewerker in het bedrijf”, aldus Charlotte Dardenne. Haar initiële rekruteringsopdracht verschoof op die manier naar opdrachten zoals de realisatie van een telewerkbeleid of de organisatie van trainingen. “Het hangt ook van je persoonlijkheid af hoe je je positioneert bij een klant”, stelt Ellen Peeters. “Als consultant was ik niet structureel betrokken bij teamvergaderingen, maar ik toonde me toch door waardevolle input te geven over de onderwerpen op de agenda.” Voor hij bij zijn huidige klant aan de slag was, werkte Christopher Jansens maar liefst vier jaar op projecten bij een transportbedrijf. “Ik heb er zelf iets van gemaakt”, klinkt het. Hij tipt: “Laat als consultant duidelijk merken dat je even hard achter de doelstellingen van je klant staat. Dat creëert kansen.”

Inzetbaarheid

Ellen voelde zich verzadigd in het domein van de pure peopleprocessen. “Ik plafonneerde. Daarom begon ik me in te lezen op het vlak van payroll, arbeidswetgeving, compensation & benefits.” Ze volgde een interne opleiding. Collega-consultants treden op als trainer. “Dat is laagdrempelig en zij blijven aanspreekbaar. Ze vertalen met hun praktijkervaring bij andere bedrijven de kennis naar de praktijk.” De kracht van de leeromgeving groeit bovendien dankzij de communicatietechnologie. “Wij gebruiken Speak App: een online community met vragen en antwoorden, bijvoorbeeld over een complexe payroll of rekruteringstools”, weet Charlotte Dardenne. “En een keer per week staat een consultant in de kijker. Goed om te connecteren”, lacht ze. Het gebruik van de leeromgeving en een aanstekelijke motivatie verhogen de inzetbaarheid van de consultants op de diverse projecten. Klanten durven het vertrouwen te schenken en kansen te geven ondanks de soms beperkte ervaring. “Daar situeert zich onze troef”, beweert Ellen Peeters. “Het is een deel van onze persoonlijkheid om ons snel in te werken, aan te passen, banden te smeden en initiatief te nemen.”

Ellen Peeters Als hr-consultant voor een groot Belgisch distributiebedrijf zat ze op de eerste rij toen haar klant voor het eerst massaal overschakelde naar telewerk, ook voor consultants. Ellen werkte vroeger vooral op rekruteringsopdrachten. Tijdens een periode zonder project schoolde ze zich om tot een volwaardig payroll- en hradminprofessional. Van daar uit groeide ze zelfs door tot teamleader.

Christopher Jansens Hr-projectmanager voor een internationaal bedrijf in de agroindustrie. Zijn klant in de toeristische sector blies de opdracht in de eerste weken van de pandemie abrupt af. Christopher, vader van twee jonge kinderen, nam de opportuniteit te baat en nam twee maanden voltijds ouderschapsverlof op. Hij leidde vervolgens als interne trainer enkele collega’s op in het domein van compensation & benefits.

Charlotte Dardenne Hr-talentconsultant voor een klant in de retailsector. Ze slaagde erin om de scope van haar project te verschuiven van rekrutering naar learning & development en talentmanagement in de brede zin. Tijdens de dagen dat haar opdrachtgever tijdelijke werkloosheid inriep, volgde ze intern bij PZ opleiding en was ze ook actief als interne trainer.