Privacyverklaring

Wendbaarheid, een moeilijk te vatten prioriteit

18 september 2019
Tekst
Jo Cobbaut

'Agility' (wendbaarheid) wint sterk aan belangstelling in hr-middens. Het staat in de top-10 van de hr-prioriteiten van onze grootste profitbedrijven. Tegelijk hebben diezelfde hr-afdelingen het fenomeen niet zo goed onder controle.

Dat blijkt uit onderzoek dat Vlerick Business School deed samen met Hudson (zie onze bijdrage over Hr-prioriteiten in 2019 (HR Barometer 2019).

Professor Dirk Buyens (Vlerick Business School) en zijn team bekeken dit jaar het fenomeen 'agility' van nabij in het kader van hun breder onderzoek naar prioriteiten voor hr van diezelfde HR Barometer (2019).

Voor 93% van alle respondenten won wendbaarheid (agility) de laatste jaren sterk aan belang. Wendbaarheid staat in het kwadrant van de belangrijke prioriteiten die niet zo goed onder controle zijn.

Paradoxaal genoeg betekent dat niet dat we goed weten wat we onder 'wendbaarheid' moeten verstaan. Slechts 18% van de respondenten is het volmondig eens met de stelling dat iedereen in de organisatie een algemeen verspreid beeld van het concept wendbaarheid deelt.

Er is dus geen heldere definitie. De onderzoekers vroegen dan ook om begrippen aan te duiden die respondenten als overlappend beschouwen met wendbaarheid. De meest aangeduide begrippen zijn in volgorde adaptability, speed en customer centred (zie grafiek).

Waarom?

Op de vraag waarom die wendbaarheid zo belangrijk is, duidt 77% de noodzaak aan om zich aan te passen aan klantennoden, 52% denkt aan de voorbereiding op een onbekende toekomst, 30% aan groei als reden en 28% aan winstgevendheid.

Op de vraag welke hindernissen hr ziet op weg naar meer wendbaarheid, geven ze in volgorde:

  • weerstand tegen verandering (64%);
  • te weinig steun van het management (46%);
  • onduidelijke rolverdelingen (44%).

Iedereen wendbaar

Overigens moet zowat iedereen in de organisatie wendbaar zijn, zo oordeelt hr. 79% van alle respondenten denkt dat wendbaarheid belangrijk is in alle rollen. Slechts 13% geeft aan dat het belangrijker is voor mensen in toprollen. Velen stippen aan dat wendbaarheid een sleutel is om succesvol te zijn (92%) en om een leider te worden (79%).

Ontwikkelbaar?

Tegelijk denkt één respondent op de drie dat wendbaarheid niet getraind kan worden, want het gaat eerder om een persoonlijkheidskenmerk dan om een vaardigheid. 36% denkt echter dat het wél kan worden ontwikkeld. Een grote groep zit dus ergens tussen die twee standpunten.