Privacyverklaring

Welke hr-taken besteden kmo’s uit?

17 augustus 2020
Tekst
Jo Cobbaut

3 op 4 van onze kmo’s geven de personeelsadmin uit handen. In de top drie van de personeelszaken die ze liefst in huis houden, staan communicatie met de medewerkers (94,0%), de werkplanning en rekrutering (82,2%) en de ontwikkeling van medewerkers (78,0%).

Dat zijn de opvallendste conclusies uit een tewerkstellingsenquête in opdracht van hr-dienstenverlener SD Worx bij 626 bedrijfsleiders en personeelsverantwoordelijken bij organisaties met minder dan 100 werknemers.

Top drie van personeelszaken die de kmo in huis organiseert

Patrick Baeckelmans, specialist kmo bij SD Worx, begrijpt dat kmo’s zelf de vragen van de medewerkers in handen nemen: “Zo houden ze de vinger aan de pols. De rekrutering, werkplanning en ontwikkeling houden ze liefst zelf in de hand. Anderzijds wil slechts een kwart de personeelsadministratie zelf blijven doen en minder dan de helft van de kmo’s de verloning. Dit zijn twee hr domeinen die het meest gedigitaliseerd zijn. Ontwikkeling van medewerkers, werkplanning & rekrutering, communicatie en welzijn & gezondheid zijn dat minder.”

Te weinig mensen op personeelszaken of juist genoeg?
Gemiddeld gezien stellen acht op tien van onze kmo’s dat er ‘juist genoeg mensen op hr zitten voor een optimale werking’. Al stijgt vanaf 20 medewerkers het aandeel dat te weinig mensen op personeelszaken ervaart. Het ligt

  • op 12% voor organisaties met 20-49 werknemers en
  • op 33% voor organisaties tussen 50-99 werknemers.

Kantelpunt bij 20 werknemers

Naargelang de organisatie groter wordt, gaat een kmo investeren in meer interne hr-capaciteit, aangevuld met externe specialisten. Vanaf 20-49 werknemers kantelt dat: we zien een sprong in aantal mensen werkzaam op personeelszaken, zowel in interne capaciteit als externe capaciteit. Dan gaat de helft 1-2 VTE voorzien intern en een derde 1-2 VTE extern.”