Privacyverklaring

Wat u leest op vakantie: Jonas Van de Steene

6 juli 2022
Tekst
Melanie De Vrieze

Hr-consultant Jonas Van de Steene was vroeger een fervente lezer. Zijn werk en twee kindjes eisen alle aandacht op. Toch legde hij voor zijn vakantie enkele boeken klaar.

“Lezen doe ik vaak per hoofdstuk”, zegt hr-consultant Jonas Van de Steene. “Daarom zit in mijn selectie vakantieboeken maar weinig fictie. Als ik niet dagelijks een hoofdstuk kan lezen, verlies ik voeling met de karakters of met het verhaal.”

Het enige fictieboek op zijn e-reader is De acht bergen van Paolo Cognetti. Hij is net in het boek gestart. “Na een uur weet ik meestal of ik het zal uitlezen of niet. In het begin vond ik het een moeilijk boek om erin te raken omdat het heel beschrijvend was, maar er kwam op het juiste moment actie. Het is een boeiende wereld om in onder te duiken. Ik hou van de Italiaanse cultuur, de sfeer, het eten en het weer, maar ook de vriendschap tussen de twee hoofdpersonages is mooi beschreven. Ik was vrij snel verknocht aan het verhaal.”

Jonas leest ook graag non-fictieboeken over zijn vakdomein. Daarom neemt hij deze zomer ook Human Resources Management van Filip Lievens mee, een boek dat aan de universiteit gebruikt wordt om hr-management te doceren. “Ik ben zelf twaalf jaar geleden afgestudeerd en daarom vind ik het goed om nog eens stil te staan bij de diverse topics in hr. Zelf heb ik veel ervaring in rekrutering, selectie en on- en offboarding, terwijl topics rond welzijn en coaching voor mij relatief blinde vlekken zijn.”

Hij kiest ook voor Weten wat je niet weet van Adam Grant. “Grant is een toegankelijke man die ik volg op diverse sociale media. Hij staat stil bij het kritisch in vraag stellen wat je al weet, het zogenaamde omdenken. Hij doet dat op een authentieke en grappige manier. Hij biedt ook een aantal praktische handvaten om met je ongelijk om te gaan, want dat betekent dat je leert en evolueert. Ook al is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan.”

The offer you can’t refuse van Steven van Belleghem is het laatste non-fictieboek dat meegaat in de koffer. “Ik heb Steven al een paar keer horen spreken en hij doet dat op een meeslepende manier. Zijn boek gaat vooral over customer experience, maar er is ook een hoofdstuk gewijd aan employee experience of hoe de werknemer zijn omgeving ervaart, met alle voor- en nadelen. Daar ben ik wel benieuwd naar. Het is een boek waar je verschillende zaken uithaalt en er de volgende dag iets concreet kunt mee doen. Daar hou ik wel van.”