Privacyverklaring

Voor wie een HR-carrière beoogt

1 juli 2019
Tekst
Patrick Verhoest

Wie al werkt – al dan niet binnen HR – en zich ondertussen (verder) wil specialiseren in de people-materie, kan terecht in de onestopshopping HR-opleiding van Howest.

Diane Debruyne is opleidingscoördinator en lector Human Resources Management aan HOWEST, de West-Vlaamse hogeschool. “We pakken uit met twee HR-opleidingen, die onze onestopshopping zijn naar het werkveld. De eerste is een specialisatietraject – HRM@home - en richt zich tot professionals die pas in een HR-functie zitten of overwegen hun carrière een HR-wending te geven. Daarnaast is er het Postgraduaat HRM. Deze cursus richt zich tot HR-medewerkers die zich willen specialiseren in topics die vandaag hot & needed zijn. De beide opleidingen kunnen apart of na elkaar gevolgd worden.”

HRM@Home
Fleur De Clerck werkt als uitzendconsulente bij AGO Jobs & HR. Ze sloeg de HR-richting in door het volgen van de HRM@Home opleiding bij HOWEST. “Voor ik de cursus volgde, werkte ik als management assistant. Vandaag is mijn werk medewerkers uit te nodigen voor een gesprek en samen de juiste job voor hen te vinden. In de loop van de lessen gingen we wat we leerden, vergelijken met het werkveld. Zo keken we bij bedrijven hoe een onboardinggebeurt. Hoe organiseren bedrijven de eerste werkdag van een werknemer? Wie staat in voor wie en hoe gebeurt de opvolging? Wat we onderzocht hadden, presenteerden we. We leerden extra bij door te luisteren naar de presentaties van onze collega-studenten. Ik volgde een stage bij Daikin. In de cursus leerde ik alles over opvang, van onboardingtot exit. Ik stak er veel op van wat ik vandaag in mijn dagelijkse job bij AGO nodig heb, bijvoorbeeld het belang van het voeren van functioneringsgesprekken.”  

Postgraduaat
Kelly Pacco werkt al vier jaar als HR-consultant bij Tempo Team. Ze is gespecialiseerd in rekrutering en selectie. “Toch vond ik dat ik met mijn bachelor in de Psychologie, waar Bedrijfspsychologie een onderdeel was van de opleiding, onvoldoende kennis had van de diverse HR-aspecten. Daarom begon ik een Postgraduaat HRM bij HOWEST. We focussen er op diverse actuele HR-topics zoals employer branding. Zelf ging ik het geval bestuderen van Colruyt. De groep heeft een goede naam als werkgever in vergelijking met andere supermarkten. Ik ging op zoek naar de elementen die het verschil maken bij Colruyt. Ik zag hoe ver ze gaan in hun marketing, hoe ze zich positioneren naar de buitenwereld en hoe ze communiceren naar mogelijke kandidaten. Ik onderzocht of mijn bevindingen in mijn studie stroken met wat ze ter plekke ervaren. Mijn besluit was in elk geval dat het belangrijk is een gepast werkgeversmerk neer te zetten en dat het heel wat inspanningen vergt om daartoe te komen. Maar het loont de moeite en dan zie je bij Colruyt dat het management daar heel wat werk van maakt. Het merk is tot in de puntjes gedefinieerd en het leeft in de hele groep. Het is een mooi verhaal.”