Privacyverklaring

Virtuele koffie voor collega-vrienden

8 april 2020
Tekst
Jo Cobbaut

We blijven nog enkele weken in ons kot. Ongetwijfeld valt dit zwaar voor veel werknemers, niet in het minst omdat ze hun collega’s moeten missen. Voor meer dan twee op de drie Vlaamse werknemers (68%) zijn collega’s immers ook vrienden en 14% rekent hen zelfs tot hun hechte vriendenkring.

Dit blijkt uit een onderzoek van Protime, een specialist in onder meer tijdregistratie en werkplanning, bij meer dan duizend werkende Vlamingen.

14% mist nu zelfs hechte vrienden

Voor de coronacrisis brachten collega’s in veel gevallen zo’n 40 uur per week met elkaar door. Doordat zowel thuiswerk als tijdelijke werkloosheid piekt, werd dit voor velen herleid tot 0 uur. Jammer, want collega’s zijn in 68% van de gevallen ook vrienden met wie we persoonlijke zaken bespreken. Voor 14% van de werknemers behoren collega’s zelfs tot hun hechte vrienden.

Uitlaatklep voor thuiswerken met kinderen

“Sociaal contact met je collega’s blijft ook in coronatijden belangrijk. Organiseer bijvoorbeeld een ‘online’ lunch, las ‘online’ koffiepauzes in en sluit samen de dag af met een leuk moment. Bespreek tijdens je (video)calls wat goed loopt en deel wat je hebt kunnen afwerken. Het is ook belangrijk om hulp te krijgen bij problemen die je alleen niet opgelost krijgt”, zegt Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven. “Daarnaast is het – zeker in deze onzekere tijden – minstens even belangrijk om met je collega’s over je thuissituatie te praten. Thuiswerken en zorgen voor je kinderen is niet altijd een evidente combinatie. Het levert ongetwijfeld voer voor leuke anekdotes, maar kan ook een uitlaatklep zijn.”

Camaraderie als waarde

Meer dan een werknemer op de vijf (22%) heeft een puur zakelijke band met zijn of haar collega’s. Voor 6% zal het gemis helemaal niet zwaar vallen, aangezien er niet eens een echte klik is met hun collega’s; 2% probeert ze zelfs zoveel mogelijk te vermijden.

Peter s’Jongers, CEO van Protime: “Camaraderie is een belangrijke waarde bij Protime en zou ingebakken moeten zitten in elke bedrijfscultuur. Collega’s die elkaar een luisterend oor bieden, bij wie ze ook persoonlijke zaken kunnen ventileren, met wie ze zich amuseren, zullen ook sneller voor elkaar in de bres springen wanneer dat nodig is.”

Dat is volgens Peter s’Jongers een van de redenen waarom Protime al acht keer op rij werd uitgeroepen tot Great Place To Work: Trots! Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel is.