Privacyverklaring

Versnelling voor virtuele realiteit in beroeps- en technisch onderwijs

14 april 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Foto door Tima Miroshnichenko via Pexels

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts heeft een plan klaar om virtuele realiteit uit te rollen in technische en beroepsscholen.

De vijf Regionale Technologische Centra in elke provincie krijgen een budget om materiaal zoals VR-brillen aan te kopen en gratis uit te lenen aan scholen.

Ten tweede moet er ook voldoende aangepaste software zijn om te kunnen gebruiken in de les. Bestaande software wordt verzameld en er wordt een budget vrijgemaakt om nieuwe software te ontwikkelen.

Ten derde moeten de vakleerkrachten ook ondersteund worden om aan te slag te gaan met VR. Daarom wordt er ook geïnvesteerd in begeleiding en professionalisering. “We hebben nu nog een achterstand in VR, maar met dit plan buigen we die achterstand om in een voorsprong”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Zo maken we het BSO en TSO nog moderner, rijker en aantrekkelijker.”

Enorm potentieel

Toepassingen in virtuele realiteit zijn vandaag relatief zeldzaam in beroeps- en technische scholen, terwijl ze uitgerekend in het arbeidsmarktgericht onderwijs een énorm potentieel hebben. Leerlingen van het BSO en TSO kunnen met een VR-bril bijvoorbeeld kennismaken met de allernieuwste assemblagetechnieken, levensechte brandoefeningen doen, of leren hoe je een pijpleiding last onder water.

VR dompelt leerlingen onder in situaties die in een gewoon klaslokaal onmogelijk of zelfs gevaarlijk zouden zijn. Scholen hoeven minder peperdure machines aan te kopen, want in VR kunnen leerlingen oefenen met alle gloednieuwe en zeer geavanceerde toestellen.

Als een leerling een fout maakt in virtuele realiteit, dan is er bovendien geen enkele echte machine kapot.

Leerlingen kunnen situaties ook beleven door de ogen van iemand anders, zodat ze meer begrip krijgen voor bepaalde handelingen. VR maakt zelfs de meest abstracte concepten zichtbaar, zodat leerlingen de leerstof sneller én beter verwerken. Kortom, de voordelen zijn legio.

Voorsprong op arbeidsmarkt

“Jongeren die op school al ondergedompeld worden in virtuele realiteiten krijgen een voorsprong op de arbeidsmarkt van de toekomst”, zo zegt minister Weyts. “Uit een bevraging van Thomas More en de UGent blijkt dat driekwart van de leerkrachten staat te popelen om aan de slag te gaan met VR. Vanaf volgend schooljaar wordt het in veel meer klassen mogelijk. Vlaanderen wil hier echt een voortrekkersrol opnemen.”