Privacyverklaring

“Verbeter voortdurend de bril van de rekruteerder”

29 november 2019
Tekst
Patrick Verstuyft
Beeld
Frederic Paulussen

Op ons HRseminar ‘War for Talent’ vroeg Indeed-directeur Wim Petein aan Jurgen Moenaert van Telenet hoe zijn organisatie het verschil maakt in de strijd om talent.

Tekst Gert Verlinden

Telenet zet in op een scherp gedefinieerde ‘employee value proposition’ en ‘customer intimacy’, zo antwoordde recruiting manager Jurgen Moenaert (rechts op de foto). De rekruteerders bekijken tijdens het aanwervingsproces de digitale goesting van de kandidaat en in welke mate hij of zij past bij de cultuur en de waarden. Daarvoor gebruiken ze aangepaste online vragenlijsten en testen. Telenet traint het rekruteringsteam om door de juiste bril naar de sollicitanten te kijken. Tip van Moenaert: “Verbeter voortdurend de bril van de rekruteerder.”

Valkuil

Het merk Telenet klinkt ons bekend in oren maar staat dat gelijk met een aantrekkelijk werkgeversimago? Volgens Moenaert bereikt de attractiviteit nog niet het gewenste peil. Het bedrijf is geen zogenoemde ‘employer of choice’.

Hij waarschuwt om de wensen van het senior management niet voor werkelijkheid te nemen. De attractiviteit van een job in de telecommunicatiesector scoort verrassend laag, zo blijkt uit onderzoek. Het is een valkuil te denken dat een sterk commercieel merk meteen betekent dat de arbeidsmarkt jouw bedrijf als een sexy werkgever percipieert. Het voordeel van de lage score? “Een wake-upcall om dringend actie te ondernemen.”

Verschilmakers

Uit zijn berg data distilleerde Telenet het concept van de verschilmakers. Daarmee positioneren ze zich met een unieke employer brand. “Deze vlag dekt de lading hoe Telenet kijkt naar talent”, aldus Moenaert. “Wij werven werknemers noch medewerkers aan, wel trotse verschilmakers.”

Intussen blijft Telenet maximaal inzetten op een trendy kandidatenbeleving en de gepaste communicatie van vacatures naar elke beoogde doelgroep. “We onderzoeken bijvoorbeeld samen met Indeed welke functietitels aanslaan of waar potentiële kandidaten op afhaken.” Telenet investeert ook verder in de jobsite in lijn met hun digitale voortrekkersrol. “Naast de bestaande waardentest, willen we gamification introduceren en een chatbot”, verklapt Moenaert. Zijn ambitie is om rekrutering opnieuw uit te vinden. Wendbaarheid staat daarbij centraal.

Telenet-wapens in de oorlog om talent

1. Bekijk employer branding als een investering op lange termijn, waar het management achter staat.

2. Werk samen met een sterke externe partner voor de creatieve invulling en ga in co-creatie met je collega’s van marketing.

3. Durf harde keuzes te maken in je employee value proposition. Welk bedrijf ben je echt? Iets anders krijg je intern niet verkocht.