Privacyverklaring

Van idee naar impact: de rol van hr

12 februari 2021
Tekst
Robin De Cock, PhD Professor of Entrepreneurship Antwerp Management School
Beeld
Antwerp Management School

Om innovatief te blijven, geven meer en meer bedrijven hun werknemers de ruimte om eigen ideeën verder te ontwikkelen. Zo hopen ze creatieve talenten aan te trekken of te houden. Dit gebeurt met verdeeld succes. Uit wetenschappelijk onderzoek vallen wel wat principes te distilleren om de slaagkansen te verhogen. Die kunnen ook hr van pas komen.

Wat zegt de wetenschap? De wetenschap brengt raad op drie fronten: team, structuur en cultuur.

Stuur medewerkers op missie

Innovatieve ideeën hebben meer kans op slagen wanneer er een gepassioneerd team van “idea owners” achter zit. Je kan beter werknemers samen op missie sturen die gepassioneerd zijn door de uitdaging of opportuniteit. Zij zullen een veerkrachtiger team vormen dat de rollercoaster van idee naar resultaat met impact beter zal aankunnen.

Vooraleer een idee de nodige middelen krijgt, moeten werknemers vaak doorheen een moeilijke initiële fase. Teamleden moeten tussen ander taken door tijd vrijmaken en initiële tests lopen uit op niets. Gepassioneerde teams kunnen in deze beginfase het verschil maken (Satell, 2018; De Cock et al., 2020).

Er lopen meerdere wegen naar Rome

Bedrijven moeten beseffen dat er verschillende types ideeën bestaan (bijvoorbeeld zeer disruptieve vs. meer incrementele ideeën) en dat naar gelang het type idee, ze verschillende mogelijke routes kunnen afleggen om impact te realiseren (Criscuolo et al., 2014).

Ideeën waarvoor weinig tijd en middelen nodig zijn, kan men snel implementeren binnen het bestaande team of departement.

Maar ideeën die uitgaan van grotere investeringen, gaan best in verschillende fases door een innovatieproces. Werknemers krijgen meer tijd en budget naargelang ze vooropgestelde doelen halen.

Ideeën die verder weg liggen van de kern van het bedrijf, kunnen mogelijk in een spin-off constructie groeien buiten de organisatie.

Tenslotte zijn er in elk bedrijf wel creatieve duizendpoten die niet aarden binnen de strakkere deadlines van een innovatieproces. Deze zogenaamde “bootleggers” werken onder de corporate radar en hebben typisch al vaak ideeën geïnitieerd. Zij hebben baat bij het vrijmaken van hun agenda tot op een zekere hoogte.

Creëer een innovatiecultuur

Om ideeën succesvol te ontwikkelen en implementeren zijn er vaak meer dan enkele enthousiastelingen nodig; ook andere werknemers met specifieke skills of expertise die nodig is voor het idee, kunnen in beeld komen. Maar zij staan niet noodzakelijk te springen om in een complex, onzeker innovatietrajecten te stappen, met taken die niet binnen hun formele taakomschrijving vallen.

Die zullen makkelijker instappen in een organisatie met een innovatie cultuur die enthousiaste ‘idea owners’ niet snel ontmoedigt. Onderzoek toont aan dat een innovatiecultuur sterk gebaat is bij duidelijke communicatie vanuit de top, waaruit blijkt dat innovatie sterk gewaardeerd wordt.

Hr kan hier helpen met interventies die de betrokkenheid verhogen en opleidingen en incentives (Popa et al., 2017).

En in de praktijk?

In de praktijk zien we bedrijven meer en meer experimenteren met online idee-platformen om gepassioneerde werknemers te connecteren rond een welbepaald idee. Het is echter cruciaal om werknemers niet enkel ideeën te laten genereren, bijvoorbeeld via hackatons. Er moet een opvolgtraject worden voorzien dat via verschillende fases naar de beoogde impact voert.

Bovendien moet dat proces ook duidelijk maken waarom sommige ideeën verder gaan naar een volgende ronde en andere niet. Werknemers wier idee niet weerhouden werd, moeten dat vernemen op een constructieve manier. Als werknemers het gevoel krijgen dat er niets met hun idee wordt gedaan, krijgen alle inspanningen om ideeën te verzamelen een omgekeerd effect en creëer je een anti-innovatiecultuur.

In de praktijk zien we dat innovatie niet meer uitsluitend vanuit het R&D team komt, maar dat alle werknemers mogelijke informatie en kennis hebben die kunnen bijdragen tot belangrijke innovatieve oplossingen. Bedrijven stippelen verschillende ideetrajecten uit en coördineren die vanuit een centraal punt in de organisatie, liefst dicht bij het topmanagement.

De rol van hr

De hr-manager heeft ook een cruciale rol in het onderhandelen met lijnmanagers, die vaak hun beste werknemers in het team deels moeten afstaan om hun ideeën te laten ontwikkelen.

Om de innovatie cultuur te stimuleren, zien we hoe sommige bedrijven workshops organiseren en creatieve sollicitatietrajecten die reeds het belang van innovatie onderstrepen.

Innovatieopleidingen zijn dan weer belangrijk om iedereen mee te krijgen in het verhaal rond innovatie en de basisvaardigheden te geven om in dit verhaal hun rol te kunnen spelen.

Meer lezen

  • Criscuolo, P., Salter, A., & Ter Wal, A. L. (2014). Going underground: Bootlegging and individual innovative performance. Organization Science, 25(5), 1287-1305.
  • Lees ook Forbes: ‘Just something I’ve been working on’
  • De Cock, R., Denoo, L., & Clarysse, B. (2020). Surviving the emotional rollercoaster called entrepreneurship: The role of emotion regulation. Journal of Business Venturing, 35(2), 105936.
  • Popa, S., Soto-Acosta, P., & Martinez-Conesa, I. (2017). Antecedents, moderators, and outcomes of innovation climate and open innovation: An empirical study in SMEs. Technological Forecasting and Social Change, 118, 134-142.