Privacyverklaring

Turnhoutse scholen en bouwbedrijf DCA tekenen traject voor talent

27 mei 2019
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Wouter Demuynck

Vijftig leerlingen van de STEM-school HT²O en de technologische school PT²O in Turnhout kunnen vanaf volgend schooljaar kennismaken met de bouwsector. Ze bieden stages, duaal leren, werfbezoeken en jobdagen samen met bouwbedrijf DCA. 

Uit recente cijfers van de VDAB blijkt dat liefst 42 procent van de vacatures in de bouwsector mikken op laaggeschoolden, 32 procent zijn geschikt voor middengeschoolden en 26 procent van de vacatures vragen specifiek naar hooggeschoolden.

Traject naar STEM in hoger onderwijs

De Turnhoutse technische school PT²O - de vernieuwde VTST - en de nieuwe STEM-school HT²O tekenen een traject uit voor een vijftigtal leerlingen dat hen voorbereidt op technologische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen (STEM-opleidingen) in het hoger onderwijs.

“Het is cruciaal dat onderwijsinstellingen en bedrijven samenwerken om technologisch talent bij jongeren aan te wakkeren en hen de kans te bieden om op hun talenten in te zetten. Door dergelijke samenwerkingen hopen wij onze leerlingen klaar te maken voor technologische beroepen", zo zeggen de directeurs Jan Roels en Frank Biesemans (HT²O en PT²O).

Rechtstreeks naar de arbeidsmarkt

Dankzij de samenwerking stromen leerlingen rechtstreeks door naar de arbeidsmarkt. De leerlingen zullen afhankelijk van hun studierichting bij DCA stage kunnen lopen of duaal leren. In dat laatste geval leren leerlingen zowel op school als op de werkvloer. Daarnaast organiseert DCA ook werfbezoeken, wordt er materiële ondersteuning voorzien en worden jobdagen georganiseerd voor de laatstejaarsstudenten.

Iedereen telt

“Gezien het tekort aan competent personeel met een technologische achtergrond, zijn wij vaak genoodzaakt om mensen zelf te scholen en klaar te stomen voor de job. Wij zijn ervan overtuigd dat de samenwerking met scholen een oplossing biedt. Daarnaast hebben de scholen dezelfde waarden als ons bedrijf, namelijk iedereen telt", zegt Michiel Schellekens (algemeen directeur DCA).

Foto: ondertekening van het charter

Op dinsdag 21 mei werd het charter ondertekend door vlnr. leerkracht Karin Van Den Brande, directeurs Jan Roels en Frank Biesemans, Annelies Verhoeven (Talent- en opleidingscoördinator DCA) en Michiel Schellekens (algemeen directeur DCA).

(foto Wouter Demuynck)