Privacyverklaring

Thuis- en telewerk tijdens én na coronacrisis

1 april 2020
Tekst
Partner Content

De kleine ingrepen van vandaag hebben een impact op morgen. Thuis- en telewerk is volgens de huidige coronamaatregelen verplicht indien mogelijk. Voor heel wat werkgevers en werknemers is dat een flinke aanpassing. En hoewel het wegvallen van de woonwerkverplaatsing een voordeel is, hebben heel wat werknemers het moeilijk om privé en werk gescheiden te houden in hun home office. Wat kan je doen om de work life balance van je medewerkers op punt te houden? Hoe ga je misbruik van thuiswerken tegen? En hoe zorg je ervoor dat ‘business as usual’ doorgaat?

Tip 1: Hanteer een duidelijke policy

In normale omstandigheden vindt thuis- en telewerk plaats op vrijwillige basis. Tijdens deze uitzonderlijke omstandigheden daarentegen, is thuiswerken een opgelegde regel. Heel wat werkgevers zitten hierdoor met de handen in het haar. Om de overstap naar thuiswerken te maken tijdens deze crisis, maar ook met het oog op de periode erna, zorg je best voor een bijlage aan de arbeidsovereenkomst en/of een thuiswerk policy. Deze bijlage kan je medewerker via e-mail goedkeuren, waardoor de bijlage als ondertekend beschouwd wordt.

Wat kan je opnemen in deze bijlage?

  • Het gaat over een tijdelijke maatregel
  • Je blijft als werkgever aan het stuur voor hoe lang en voor welke functies je thuiswerk toelaat
  • Je spreekt af wanneer je verwacht dat er gewerkt wordt, en wanneer iemand bereikbaar is
  • Je kan er regels in opnemen over de output en eventueel controlemechanismen

Door deze zaken op te nemen in de bijlage, stel je jezelf als werkgever veilig voor de volgende zaken:

  • Je perkt het risico op bijkomend loon en overloon in
  • Je zorgt ervoor dat je geen (bijkomende) onkostenvergoeding verschuldigd is (als je dat niet wil)
  • Je zorgt ervoor dat je later terug strenger kan zijn bij het aanvaarden van occasioneel telewerk
  • Je zorgt ervoor dat je niet per ongeluk structureel telewerk hebt ingevoerd

Tip 2: maak afspraken over de ‘output’

Thuiswerken vraagt vertrouwen van de werkgever in de werknemer. Wil je dat vertrouwen niet verbroken zien? Dan leg je best ook afspraken vast in je thuiswerk policy rond de output. Hier kan je ook eventuele sancties in opnemen om misbruik tegen te gaan. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat je werknemer je elke dag een mail stuurt met een overzicht van de verrichte taken. Indien dit niet gebeurt, kan je de werknemer verwittigen over de afspraak en mogelijke sancties. Indien je medewerker na deze verwittiging nog steeds de afspraak niet naleeft, dan kan je sancties opleggen (en zelfs loon niet uitbetalen). De bewijslast van misbruik ligt wel telkens bij de werkgever.

Tip 3: Trek grenzen om goede balans tussen werk en privé te behouden

We kunnen twee soorten mensen onderscheiden: integrators en separators. De integrators hebben geen probleem om werk en privé door elkaar te laten lopen. De separators daarentegen willen een strikte scheiding tussen privé en werk. Aangezien iedereen die kan, van thuis uit moet werken, staan heel wat werknemers onder druk. Hoe kan je daarbij helpen als werkgever? Hoe help je om de grens te trekken?

Hierbij is het ook belangrijk om goede afspraken te maken. Maak bijvoorbeeld de afspraak om na 18 uur enkel via e-mail te communiceren, en niet via Whatsapp. Is het dringend, dan is een sms misschien mogelijk. Eventueel kan je je medewerkers toestaan om vroeger te starten aan hun werkdag, zodat zij kunnen werken wanneer de kinderen nog in bed liggen. Er is in ieder geval geen one-size-fits-all-oplossing. De beste oplossing voor jou en jouw medewerker ontdek je door met elkaar in dialoog te gaan. Zo kunnen jullie evolueren naar een win-winsituatie.

Antwoorden op al je corona-vragen?

Blijf op de hoogte dankzij onze FAQ met veelgestelde vragen over corona op de werkvloer. De informatie is altijd up-to-date.

Raadpleeg onze FAQ

Auteur: Sarah De Groof