Privacyverklaring

Talentschaarste bezorgt hr meerdere kopzorgen

15 maart 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Alexander Dummer via Pexels

De grootste uitdagingen voor hr in 2022 houden alle verband met de schaarste aan talent: nieuw personeel aanwerven, personeel houden en de personeelskosten onder controle houden.

85% van alle bedrijven vinden moeilijk nieuwe werknemers. De grootste moeilijkheden ondervinden echter de grote bedrijven, zo blijkt uit de jaarlijkse HR Beacon van advocatenkantoor Claeys & Engels, die werd afgenomen bij 364 cliënten.

Dat verbaast managing partner Olivier Wouters, want je zou denken dat grote bedrijven het makkelijker hebben om te rekruteren. “Ze hebben namelijk een grotere visibiliteit, kunnen betere voorwaarden aanbieden en hebben gespecialiseerde hr-teams.”

Ondanks de krappe arbeidsmarkt heeft meer dan de helft van de bedrijven op dit moment nog geen beleid uitgewerkt met betrekking tot de re-integratie van langdurig zieken.

Minder dan de helft van de werkgevers (zo’n 44%) geeft aan in 2021 een beroep te hebben gedaan op het systeem van de tijdelijke werkloosheid om ontslagen te vermijden in het kader van de pandemie.

Kleinere bedrijven lijken minder wakker te liggen van gegevensbescherming. Amper 45% van bedrijven met minder dan 50 werknemers ziet de GDPR als een uitdaging, waar dat bij bedrijven met meer dan 300 werknemers bijna 70% is.

Klachten over discriminatie op basis van etniciteit of ras verdubbeld

Meer dan één op vijf ondernemingen ontving in 2021 een klacht over discriminatie, een lichte stijging in vergelijking met de enquête vorig jaar.

Veruit de meeste klachten gaan over discriminatie op basis van etniciteit of ras. Waar dat vorig jaar nog ging om 36%, is dat nu zo in meer dan de helft van klachten. Gender volgt op een verre tweede plaats.

Claeys & Engels ziet wel een duidelijk verschil naargelang de omvang van de onderneming. De grootste bedrijven met meer dan 300 werknemers ontvangen veel klachten over discriminatie, zowel formele als informele. Chris Engels van Claeys & Engels denkt dat dat komt doordat grotere bedrijven vaker al over bepaalde procedures beschikken. “Denk daarbij bijvoorbeeld aan een vertrouwenspersoon. Dat wil niet zeggen dat discriminatie minder voorkomt bij kleine ofmiddelgrote bedrijven. Dat het aantal gevallen van discriminatie op basis van ras en etniciteit goed is voor meer dan de helft van de klachten en bovendien op drie jaar tijd is verdubbeld, is uitermate opmerkelijk.”

Eén op drie bedrijven slachtoffer van cyberaanval

Een van de meest frappante vaststellingen is dat één op drie bedrijven aangeeft in 2021 een cyberaanval te hebben ervaren. Dit cijfer ligt nog eens veel hoger bij grote ondernemingen. Ruim 41% van hen geeft aan het slachtoffer te zijn geweest van een cyberaanval. Meer dan 70% van de kleine en middelgrote ondernemingen geven daarentegen aan géén cyberaanvallen te hebben ervaren.

Bijna 20% van de bedrijven zegt slachtoffer te zijn geweest van een cyberhacking. Tegelijk zegt bijna 40% van de bedrijven niet verzekerd te zijn tegen cyberhacking. Grote bedrijven zijn het vaakst wél verzekerd (70%). Net iets meer dan de helft van de kleine (51%) en middelgrote ondernemingen (55%) zeggen verzekerd te zijn tegen cyberhacking.

Olivier Wouters wijst erop dat het niet zo is dat er geen aanval was omdat je er geen aanval hebt opgemerkt. “De risico’s die gepaard gaan met dergelijke incidenten vereisen een robuust cybersecuritybeleid, ongeacht de grootte of het domein waarbinnen een onderneming actief is,” zegt Olivier Wouters.

Klimaatverandering zorgt voor verandering in mobiliteitsbeleid

De gezondheidscrisis – met lockdowns, tijdelijke werkloosheid en thuiswerk – heeft volgens werkgevers nauwelijks een impact gehad op hun mobiliteitsbeleid. Amper 30% stelt dat COVID-19 een invloed had hierop.

Een veel belangrijker factor is de klimaatverandering. Zo geeft 65% van de werkgevers aan dat klimaatverandering aan de basis ligt van een verandering in hun mobiliteitsbeleid.

“Dat vertaalt zich in de praktijk door het gebruik van minder vervuilende auto’s, telewerk, het beperken van zakenreizen en vergaderingen en het ter beschikking stellen van bedrijfsfietsen,” aldus Chris Engels.

Arbeidsdeal

De federale regering bereikte recent een akkoord over de zogenaamde arbeidsdeal. Die heeft tot doel om meer mensen opnieuw aan het werk te krijgen (denk daarbij aan langdurig zieken).

“Op dit moment heeft meer dan de helft van de bedrijven nog geen beleid uitgewerkt met betrekking tot de re-integratie van langdurig zieken. Alleen al in het licht van de krappe arbeidsmarkt zijn deze cijfers verontrustend. Veel bedrijven zullen een tandje moeten bijsteken, want vanaf 2023 zal er een extra werkgeversbijdrage betaald moeten worden indien er sprake is van een bovenmatige toename van het aantal langdurig zieke werknemers,” zegt Olivier Wouters.

Betere werk-privébalans

De deal zet ook in op een betere werk-privébalans voor werknemers, zoals het recht op deconnectie. In de praktijk hechten de meeste werkgevers al veel belang aan een evenwichtige werk-privébalans.

Zo verwachten meer dan 61% van de werkgevers niet dat hun werknemers hun e-mails beantwoorden na kantooruren.

Bij 86% van de ondervraagde ondernemingen is er echter op dit moment geen formeel beleid in voege, hoewel de recente arbeidsdeal stipuleert dat elk bedrijf tegen eind 2022 afspraken moet maken met zijn werknemers in verband met het recht op deconnectie en het beleid ter zake formeel moet vastleggen.

“Goed nieuws is dat een overgrote meerderheid van de bedrijven die het welzijnsbeleid zullen veranderen (zo’n 67%), aangeeft meer aandacht te zullen schenken aan het psychosociaal welzijn en de bestrijding van stress en burn-out op het werk. Het komt er nu wel op aan dat werkgevers het beleid ter zake – en meer bepaald het beleid met betrekking tot het recht op deconnectie – formeel vastleggen. Zoals het er nu uitziet zullen zij aan deze verplichting moeten voldoen tegen eind 2022,” zo waarschuwt Chris Engels.