Privacyverklaring

Talentontwikkeling bij de VRT

1 juni 2019
Tekst
Patrick Verhoest

Wie bij de VRT zijn talent wil ontwikkelen of het in het bedrijf ten dienste wil stellen, kan terecht op VRTTalent. Een nieuw talentenplatform en een al even nieuwe opdrachtentool vonden er onderdak.

Sara Hermans is expert talent & organisatie. Ze houdt zich bezig met het opleiden, coachen en ontwikkelen van individuele medewerkers, teams en afdelingen. “In oktober lanceerden we onze Total Talent Management-aanpak binnen de VRT. Daarin streven we ernaar iedereen die hier werkt op een gelijkaardige manier te behandelen wat ontwikkeling betreft. We hadden tot nog toe geen manier om met onze medewerkers te communiceren over wat ze bij VRTTalent kunnen vinden. Ze dachten daardoor vaak, ten onrechte, dat er weinig ontwikkelingsmogelijkheden waren, wat heel begrijpelijk was.”

Aan het stuur
“Het fijne aan het hele project was dat we vanuit ons team zelf aan het stuur gingen zitten voor het opbouwen en invullen van instrumenten die deze Total Talent Management-aanpak vormgeven. Er kwam een nieuw Learning Management-systeem. We kozen voor een oplossing die onze administratie grotendeels automatiseert, maar tegelijkertijd beantwoordt aan onze behoefte om de medewerkers in de organisatie te tonen wat wij voor hen betekenen. In onze strategie willen we afstappen van het Corporate Academy-model en evolueren van een push- naar een pullsysteem, waarbij we medewerkers op maat van hun vraag en probleem een gepaste oplossing bieden.”

Op maat
Het VRTTalent-team bouwde een platform dat medewerkers helpt om zelf het stuur van hun loopbaan en ontwikkeling in handen te nemen. “Collega’s vinden er vooral zaken waarmee ze zelf aan de slag kunnen. Vinden ze niet wat ze zoeken, of voldoet wat ze gevonden hebben niet aan hun vraag, dan kunnen ze ons aanspreken. We bekijken samen hoe we hen nog verder kunnen ondersteunen. Op maat en kort op de bal is wat we bieden. Sommige vragen moeten snel een antwoord krijgen en kunnen niet wachten op een klassikale sessie of een druk bezette expert. Ons doel is om via dit platform medewerkers snel verder te helpen met kwalitatieve inhoud. Iedereen krijgt alles te zien, open en transparant. Op die manier zie je ook wat we voor andere doelgroepen doen. Dat kan inspireren, maar zoals gezegd, werken we op maat van de vragende partij. Denk bij wijze van voorbeeld aan storytelling. Wat we daarrond aanbieden, staat op ons platform, maar als Radio1 een oplossing wil, zoeken we samen naar iets wat echt bij hen past. Dat zal anders zijn dan voor Studio Brussel of Canvas.”

Droom
Vandaag is het platform vooral van en voor de VRT-medewerkers, maar dat is nog maar het begin. “De bedoeling is dat we dit laten uitgroeien tot een platform van, voor en door de collega’s. Dit huis barst van de kennis en knowhow. We willen ook proberen om die via dit platform verder te verspreiden in onze organisatie. Mijn persoonlijke droom is dat binnen twee jaar iedereen automatisch naar VRTTalent surft voor een vraag over ontwikkeling of kennis die iemand wil delen.”

Opdrachtentool
Vanuit VRT Jobs klinkt ook een enthousiaste stem. Het team van An Dezeure ontwikkelde een platform om interne mobiliteit te ondersteunen. De teamleider geeft uitleg: “Wie tijdelijke opdrachten heeft, kan die op het systeem plaatsen. Het kan gaan over opdrachten van een halve dag tot drie weken. Daarmee roept de plaatser collega’s op om zich kandidaat te stellen om bijvoorbeeld een tijdelijke opdracht in te vullen of mee te helpen aan een event. Die kandidaten kunnen zich heel laagdrempelig inschrijven. Zo laten medewerkers hun interesse blijken voor een andere afdeling en kunnen ze proeven van iets anders, zonder dat ze daarom meteen aan een selectie moeten deelnemen of radicaal van job veranderen. Het hoort bij onze visie dat medewerkers kansen moeten krijgen en misschien best om de zoveel tijd van job veranderen.”

Kandidaten
An Dezeure hoopt op deze manier het gegeven bespreekbaar te maken en de interne mobiliteit te bevorderen: “Leidinggevenden zien zo wel eens iemand kort verdwijnen, maar krijgen ook nieuwe medewerkers over de vloer op de eigen afdeling. Het is belangrijk dat werknemers elkaar over de afdelingen heen leren kennen. Zo komt het tot samenwerking, en op zijn minst tot meer respect en begrip, omdat ze weten wat de andere doet. Het geheel moet ook bijdragen tot het ontstaan van een cultuur die medewerkers laat doorstromen en kansen geeft in plaats van ze vast te houden. Het systeem werkt al. We hebben bijvoorbeeld medewerkers ingezet voor De Warmste Week. We krijgen vragen en een recente, door mij geplaatste opdracht, kreeg al vijf kandidaten. Het is nu belangrijk dit mooie experiment verder te stimuleren door er nog meer campagne voor te voeren.”