Privacyverklaring

Succesvol virtueel rekruteren

1 februari 2021
Tekst
Gert Verlinden

Een medewerker aanwerven via virtuele sollicitatiegesprekken is een zware beslissing. Want het bedrijf mist ongetwijfeld data die vroeger evident waren. “Bedrijfsreputatie en maatschappelijk engagement zijn nu meer dan anders prioriteit”, vertelt Lutz Nothbaum, Senior Talent Acquistion Manager bij Belfius.

Veranderingen zoals technologie, werkorganisatie of wetgeving hebben impact op het dagelijkse functioneren. Maar covid-19 heeft die impact versneld en vooral geforceerd. De rol van de rekruteerder evolueert. “De uitdaging is nu om het verhaal van je bedrijf vanop een afstand te brengen”, poneert Nothbaum.

“Rekruteerders worden storytellers die begrijpen waarnaar mensen op zoek zijn en de verbinding leggen naar vacatures in hun bedrijf. Kandidaten appreciëren niet alleen on-the-job maar ook before-the-jobcoaching: ze verkiezen steeds meer een bedrijf met de juiste ‘purpose’ boven een specifieke vacature.”

Nu kandidaten steeds minder fysiek langskomen bij hun toekomstige werkgever, neemt het belang van de bedrijfsreputatie alleen maar toe: wat zit er al in het hoofd van de kandidaat? Wat vertellen werknemers en andere stakeholders? De rekruteerder belichaamt dat werkgeversmerk.

Paradox

De drempel om contact te leggen met een potentiële nieuwe werkgever ligt nu lager dan ooit. “Die ontwikkeling zie ik ook bij online campusrekrutering.” Verder is solliciteren tijdens het thuiswerken snel gebeurd. Tegelijk twijfelt een kandidaat om over te stappen. “Trek daarom als werkgever de kaart van de geloofwaardigheid en het maatschappelijke engagement. Zeker tijdens deze pandemie is dat een gevoelig punt bij kandidaten.”

Elke organisatie besteedt terecht de nodige aandacht aan GDPR. Maar virtueel rekruteren zet die praktijk onder druk. Nothbaum ziet een grote paradox. In hun privéleven schermen mensen online hun gegevens als een goede huisvader af. Wanneer ze solliciteren, heeft de rekruteerder letterlijk een inkijk in hun boekenkast, de foto’s aan de muur of de grootte van hun tuin. Het traditionele model staat onder druk. Wat zijn de nieuwe omgangscodes?

3D-rekrutering

Een aantal principes houden stand. “Bel als sollicitant op tijd in voor het virtuele gesprek, bereid je grondig voor, stel gerichte vragen. Ik mis helaas de non-verbale aspecten: de begroeting, samen een koffie nemen, rondwandelen in het bedrijf of plaatsnemen in een gezellige setting. Ze zijn niet determinerend, maar kleuren een profiel. Het lijkt op tweedimensionale in plaats van 3D-rekrutering.”

Daarom gelooft Nothbaum in een hybride selectieproces als model voor de toekomst. “Net zoals je een fysiek kantoor hebt en eentje in de cloud.”

Kandidaat blijft koning(in)

Het is nog te vroeg om de kwaliteit van virtuele selectiegesprekken te evalueren. De kandidaten die bedrijven in maart en april interviewden, zijn nog maar een trimester aan boord. Nothbaum blijft voorzichtig. “We bekijken of we de technologie moeten versterken.” Hij ervaart wel dat de kwaliteit van de kandidaten hoger ligt. Door de economische terugval komen topprofielen nu op de arbeidsmarkt. Daarnaast zijn er minder externe vacatures waaruit ze kunnen kiezen.

De beleving van een kandidaat in een virtueel selectieproces is verschillend van een levensechte sollicitatieronde. Geen koffie, geen fauteuil, geen rondleiding. “Focus daarom nog meer op een accurate begeleiding van elke kandidaat. Geef ze het gevoel van wederkerigheid, dat ze iets terugkrijgen: oprechte en tijdige feedback, een loopbaanadvies. En vooral: wees authentiek en geloofwaardig in de gesprekken.”


Volg ook ons webinar over dit onderwerp op vrijdag 28.05.2021 | 13 uur: virtueel solliciteren: hoe doe je dat?. Je kan je hier (gratis) inschrijven.

Webinar | Virtueel solliciteren: hoe doe je dat?
Webinar | Virtueel solliciteren: hoe doe je dat?