Studentenjobs zijn in trek

14 juni 2022
Tekst
PARTNER CONTENT
Studentenjobs zijn in trek

De arbeidsmarkt evolueert volop, en die van de studentenjobs doet dat in sneltempo. NOWJOBS, het 100% digitale uitzendplatform, bevroeg maar liefst 3.662 Vlaamse jongeren en kwam onder andere te weten dat studenten het liefst aan de slag gaan in voor hen relevante sectoren. Een shift waar corona ook zijn parten in gespeeld heeft. Zo gaan ze de toekomst reikhalzend tegemoet — met een pak ervaring op zak.

Een van de belangrijkste conclusies van de enquête: studenten willen meer werken. De helft geeft aan dat het maximum van 475 werkuren niet voldoende is, tegelijk zien velen daar graag honderd extra uren bijkomen. Slechts een fractie van de bevraagden is bereid aan de slag te gaan als werkstudent en dus belastingen te betalen op wat ze verdienen.

Nog een interessante uitkomst van het onderzoek: hoe ouder studenten zijn, hoe meer belang ze hechten aan de sector waarin ze werken. Het liefst werken ze in een sector die aanleunt bij hun toekomstige job, zodat ze ervaring kunnen opdoen. Hoe ouder studenten zijn, hoe meer ze bovendien openstaan om cursussen of opleidingen te volgen.

Daarnaast heeft corona ervoor gezorgd dat studenten zich geheroriënteerd hebben naar andere sectoren. Studenten die in de horeca- en eventsector aan de slag waren, verloren hun job als gevolg van de coronapandemie. Hierdoor hebben ze een shift gemaakt naar stabielere en relevantere sectoren. Een job met vaste uren én een zekerheid van hun inkomsten is voor hen een must gebleken.

De belangrijkste drijfveer voor jongeren om als jobstudent aan de slag te gaan? Het loon. Bij zeventig procent van de respondenten bleek trouwens dat een degelijk loon ervoor zorgt dat ze zich gewaardeerd voelen. Andere stimulansen om te werken zijn de locatie, goede uren en leuke collega’s. Vooral jonge professionals hechten belang aan goede uren, terwijl de locatie van de job dan weer belangrijker is voor vrouwen.

Maatschappelijke trends en belangen spelen vandaag de dag een grote rol in het leven van de meeste jongeren. Op vlak van bedrijfscultuur hechten dan ook zowel mannen als vrouwen veel belang aan de waarden van het bedrijf waar ze aan de slag gaan.