Staat de fiets op doorbreken?

14 januari 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Staat de fiets op doorbreken?

Drie op de tien werknemers hebben interesse in het leasen van een fiets via hun werkgever. Eén op vijf krijgt al een fietsvergoeding. Nu bedrijfswagens vanaf dit jaar zwaarder belast worden, breekt de fiets in 2021 misschien écht door in het woon-werkverkeer.

Een en ander blijkt uit een onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta en onderzoeksbureau Indiville bij 2000 werkende Belgen.

28% werknemers geïnteresseerd in fietslease via werkgever

De Belg denkt steeds meer na over duurzaam pendelen. Zo zegt 28% van de Belgische werknemers geïnteresseerd te zijn in het leasen van een fiets via de werkgever. Een kleine helft daarvan wil daar tot 20 euro netto per maand voor uittrekken. De andere helft wil er zelfs dieper voor in zijn zakken tasten, of zou bereid zijn de kost te regelen via een bestaande premie of bonus.

Charlotte Thijs van Acerta is niet verbaasd: “Fietsen is gezond en de fiets past in de duurzame tendens. Bovendien is de leasefiets vrijgesteld van het Voordeel van Alle Aard (VAA) – toch als de fiets gebruikt wordt voor het woon-werkverkeer. Werkgevers voorzien ook almaar meer faciliteiten als een veilige fietsenstalling, laadpalen voor elektrische fietsen, eventueel zelfs douches, enzovoort. En ondertussen neemt de fiets in veel bedrijven al een belangrijke plaats in het loonpakket van het personeel in. Bovendien is fietsleasing fiscaal interessant, eventueel via een cafetariaplan. Dan wordt het deel van de leasekost dat aan de werknemer wordt doorgerekend, verrekend via het brutoloon.”

Ook steeds meer ambtenaren enthousiast over fietsleasing

Opvallend: over het leasen van een fiets via de werkgever zijn ambtenaren nog net iets enthousiaster dan arbeiders en bedienden. 30% van de ambtenaren zegt ‘ja’ tegen fietsleasing. Maar voor ambtenaren kan de regeling via het brutoloon niet, omdat daar de Loonbeschermingswet geldt en loonbarema’s als dusdanig moeten worden uitbetaald.

Charlotte Thijs begrijpt alvast dat de fiets nog evidenter is voor lokale ambtenaren, want die wonen meestal in de buurt van hun werkplek. “Maar omdat bij ambtenaren een ruil van (bruto)loon voor fiets niet zomaar kan, lag een fietsleasing hier net moeilijker. Binnen de Vlaamse regering is er een principiële goedkeuring  over de mogelijkheid voor lokale besturen om op vrijwillige basis vakantiedagen, (een deel van) vakantiegeld, of (een deel van) eindejaarstoelage in te ruilen tegen een fiets. Dat zou er kunnen voor zorgen dat de bedrijfsfiets hier weer nog wat populairder wordt.”

Eén op de vijf  werknemers krijgt een fietsvergoeding

Een ander financieel fietsvriendelijk voordeel is de fietsvergoeding. 18,7 % van de werknemers krijgt al zo’n vergoeding om met de fiets naar het werk te komen. Het bedrag van de maximaal vrijgestelde fietsvergoeding is €0,24 per gereden kilometer tussen thuis en het werk. Werknemers die een dergelijke fietsvergoeding krijgen, hebben al snel de kost van een fietsleasing terugverdiend.

Hoeveel kost het om een fiets te leasen? Bruto-nettosimulatie