Privacyverklaring

Sollicitant hecht sterk aan gevoelsmatige match

27 februari 2020
Tekst
Jo Cobbaut

De gemiddelde Belg vindt solliciteren tijdrovend en soms frustrerend. Vooral de motivatiebrieven zijn een uitdaging. Als werkgever maak je maar beter een goede eerste indruk, want vier op de tien haken af als er geen gevoelsmatige match is.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van vacaturesite Indeed. Een kwart van de Belgische werknemers heeft de afgelopen twee jaar gesolliciteerd. Bijna een vijfde is actief op zoek geweest.

Leuk vinden ze het solliciteren niet. Het kost een op de vier te veel tijd en moeite en een op de vijf ziet er tegenop om voor elke sollicitatie een nieuwe motivatiebrief te schrijven. 

Bron Indeed

Als werkgever besef je dus best dat elke voorwaarde of zelfs extra vraag op een sollicitatieformulier de kans verhoogt dat de sollicitant afhaakt. Het blijft balanceren tussen enerzijds genoeg informatie krijgen en anderzijds een efficiënt en gemakkelijk sollicitatieproces.

Het cv

Opvallend is dat maar liefst twaalf procent van de werkenden nog nooit een cv gebruikt heeft bij het solliciteren. Van wie het wel al eens deed, gebruikt een ruime meerderheid voor elke sollicitatie telkens hetzelfde cv.

Minder dan een derde van de respondenten past zijn of haar cv aan voor een specifieke job. Meestal gaat het dan om het verwijderen van niet-relevante werkervaring, niet-relevante opleidingen en functies die heel kort zijn uitgevoerd.

De Belg is overigens vrijwel altijd eerlijk op zijn cv. Slechts een enkeling heeft ooit zijn of haar leeftijd, geslacht, handicap of woonplaats weggelaten. 

Het gesprek

Als de sollicitatie vervolgens tot een gesprek komt, bereidt 39 procent zich daar goed op voor. Naast het salaris vinden velen de ‘gevoelsmatige’ match belangrijk om verder te gaan in het sollicitatieproces; 43 procent haakt zelfs af als het juiste gevoel ontbreekt.

Terwijl bijna dertig procent van de werknemers meent dat het sollicitatiegesprek uitsluitend is bedoeld als beoordelingstool voor werkgevers, ziet toch bijna de helft van de ondervraagden het sollicitatiegesprek als een opportuniteit om de werkgever te leren kennen.