Privacyverklaring

Socialemediagebruik per generatie

23 september 2019
Tekst
Jo Cobbaut

Bijna twee derden van de wereldbevolking gebruikt sociale media. 4,4 miljard mensen gebruiken ze voor het werk en voor hun sociaal leven. Zijn dat vooral de jongeren?

Een infografiek van Global Web Index vergelijkt het gebruik van generaties en regio's. China is niet meegerekend, omdat de sociale netwerken en apps er zo specifiek zijn.

Babyboomers

De babyboomers (55 tot 64 jaar) gebruiken alle sociale media het minst. Ze groeiden dan ook niet op, overspoeld door technologie en socialemediagebruik. Toch gebruiken babyboomers de sociale mediaplatformen steeds meer. Hun gebruik van Instagram en WhatsApp steeg recent respectievelijk met 59% en 44% sinds 2016. Dat is dubbel zoveel als het globaal gemiddelde.

Generation X

Generation X (36 tot 54 jaar), ook wel de MTV-generatie genoemd, was de laatste generatie voor het internet echt groot werd. In hun jonge jaren zagen ze nieuwe technologieën opkomen zoals draadloze telefoons en personal computers.

Gemiddeld spenderen Gen X'ers bijna twee uur per dag op sociale media per dag, minder dan Millennials en Gen Z'ers, maar meer dan babyboomers.

Millennials

De tijd die Millennials (22 tot 35 jaar) doorbrengen op sociale media slinkt. Van 2017-2018 verminderde hun schermtijd met één minuut en bedraagt nu nog 2 uur en 38 minuten per dag. Deze trend laat vermoeden dat Millennials ervaringen in het echte leven zoeken en een andere en betere interactie zoeken met merken dan gewoon via passief scrollen.

Al kunnen andere factoren een rol spelen. Bijna de helft getuigt dat hun activiteit op sociale media aan de basis lag van overmatige uitgaven om hun netwerk te imponeren.

Generation Z

Gen Z (16 tot 21 jaar vandaag) is de eerste groep in de geschiedenis die nooit een wereld zonder internet kende. Gen Z gebruikt de sociale media dan ook meer dan de Millennials. Ze spenderen er dagelijks 2 uur en 55 minuten aan.

Noord-Amerikaanse, Zuid-Amerikaanse en Europese Generatie Z'ers hebben het hoogste aantal social accounts die ze ook actief gebruiken.

Velen gaan weg van platformen zoals Facebook en verkiezen multimediasites zoals YouTube en Instagram.

Gebruik in cijfers

Socialemediasites tellen hun aantallen unieke gebruikers per platform elke maand als maatstaf voor hun succes. Het aantal gebruikers van de meest gebruikte media in juli van dit jaar, waren:

  • Facebook: 2,4 miljard gebruikers
  • YouTube: 2 miljard
  • WhatsApp: 1,6 miljard
  • Instagram: 1 miljard
  • Twitter: 330 miljoen

Per minuut gebeurt er ook een en ander. Per minuut

  • werden 41,6 miljoen boodschappen verstuurd via Facebook Messenger en WhatsApp;
  • scrollden 347.222 people op Instagram;
  • postten 87.500 people op Twitter;
  • en werden 4,5 miljoen video's bekeken op YouTube.

Gebruik per dag stijgt

Sociale media worden nog altijd steeds langer gebruikt. Tussen 2017 en 2018 gebruikte de gemiddelde gebruiker die media drie minuten per dag langer. Sociale media zijn dus een breed en zeer verscheiden fenomeen. Ze bereiken vele culturen, leeftijdsgroepen en persoonlijkheidstypes.

Bron: globalwebindex