Privacyverklaring

Read My Lips levert sprekers en totaaloplossingen

20 september 2021
Tekst
Partner Content

In maart 2020 veranderde het wereldbeeld voor de meesten onder ons. Heel wat bedrijven daverden op hun grondvesten. Ook het sprekersbureau Read My Lips zag tien jaar na de oprichting voor het eerst de overvolle voorjaarsagenda leeglopen. Events, seminars en congressen, met veel aanwezigen, met hapjes en drankjes, konden niet meer. In plaats van met de handen in het haar te gaan zitten afwachten, besloot het bedrijf zichzelf heruit te vinden. Van live over digitaal tot hybride, hun klanten vinden nog steeds een match met de ideale sprekers en moderatoren.

Toen in 2010 Read My Lips werd opgericht, verwezenlijkte het bureau baanbrekend werk in de professionalisering van het beroep van spreker en moderator. Het sprekersbureau groeide heel snel uit tot de grootste en belangrijkste speler op de markt. Het bedrijf werd in 2019 overgenomen door Thom Pelckmans die zo zorgde voor de ideale kruisbestuiving met de uitgeverswereld. De essentie van Read My Lips was en is: als matchmaker op zoek gaan naar een oplossing voor het probleem van de klant. Heeft je bedrijf, je school, je organisatie een spreker nodig, een presentator, iemand om het geheel te organiseren, Read My Lips zorgt ervoor. De business was heel stabiel met trouwe en tevreden klanten tot plots de maatschappij op on hold geplaatst werd.

'Net als ik wilde Read My Lips haar flexibiliteit tonen om actief én betrokken te blijven bij de actualiteit. Stilstaan staat niet in ons woordenboek. We schakelden een trapje hoger om onze klanten nog meer te ondersteunen. Het resultaat? Tevredenheid, langs beide kanten, daar doe je het voor.' - Ben Roelants, moderator bij Read My Lips

Future proof

Na de eerste schok ontdekten organisatoren van events de digitale wereld. Platformen als Zoom en Teams werden gretig ingeschakeld als een soort heilige graal om toch die interessante spreker aan het woord te laten. Ondertussen weten we allemaal dat een uur lang achter je pc naar iemand luisteren, hoe fascinerend ook, vaak niet werkt. Mensen haakten gewoon af. Read My Lips besloot zichzelf future proof te maken, digitaal te gaan op een manier die wel aanspreekt, die mensen geboeid houdt. Op dit proces is het bedrijf bijzonder fier.

'Op korte tijd werden wij een geloofwaardige partner voor een online event, eerder dan alleen de leverancier te zijn. En daar hebben we nog op verder gewerkt: wij gaan als matchmaker op zoek naar een oplossing voor het probleem van de klant. Spreek ons aan en wij zorgen dat je snel een kant-en-klaar-event met topsprekers geleverd krijgt.' - Peter Saerens, manager Read My Lips

Livestreams

Nog steeds levert Read My Lips jou de beoogde spreker. Dat is en blijft de corebusiness. De manier waarop veranderde. Onder de noemer Livestreams vind je een aantal digitale formules terug. Eerst en vooral zijn er de Read My Lips Livestreams pur sang. Daarnaast ontdek je in een off-the-shelf aanbod een vooraf opgenomen keynote van ongeveer een kwartier waarin de spreker kort zijn boodschap brengt. Daarna belt hij online in en volgt er een live Q&A moment. De klant krijgt op die manier een kwalitatief onberispelijke keynote over de materie die hem nauw aan het hart licht en treedt daarna in interactie met de spreker, met de deelnemers, met elkaar. Deze werkwijze inspireerde diverse bedrijven om naast de kant en klare themapakketten te vragen naar op maat gemaakte livestreams. Op korte termijn groeide dit sprekersbureau uit tot een geloofwaardige partner voor een online event, eerder dan alleen de leverancier te zijn.

'Als CEO van mijn eigen leven is het NU het moment om te werken aan mijn harmonie tussen welvaart en welzijn. Een concept als de Read My Lips Livestreams komt hierbij als geroepen.' - Saskia Van Uffelen, Digital Champion of Belgium, spreker bij Read My Lips

Hybride kookworkshop

Dit opende de deur voor meer. Er is bijvoorbeeld de digitale live kookworkshop met chefkok-diëtist Michael Sels, een ideale teambuilding activiteit. Je team krijgt alle benodigde producten aan huis geleverd, ieder kookt thuis live mee, stelt vragen waar nodig en vergelijkt uiteindelijk de creaties onderling met alle hilariteit tot gevolg. De realiteit toonde aan dat dergelijke, vrij simpele, formules het best werken. Goochelen met een greenkey studio, met animatie, met polls, dat is echt niet nodig. Wanneer de kern, de expertise van de sprekers, op een goede manier gebundeld wordt, dan is dat krachtig genoeg. Daarrond diende enkel een manier gebouwd te worden om het tot zijn recht te laten komen. Bovendien waren sprekers nog nooit zo bereikbaar. Iedereen heeft het gevoel persoonlijk betrokken te zijn.

Zichtbaar

De crisis nodigde het sprekersbureau ook uit om zichzelf zichtbaarder te maken, te profileren als enerzijds aanbieder van inspiratie maar anderzijds ook van oplossingen. Er werd een social media strategie uitgezet met video, het delen van succesvolle cases, van testimonials. Tonen aan de buitenwereld dat je een geslaagde livestream organiseerde, spreekt meteen boekdelen. Een blog werd opgestart en het meest zichtbare in deze positionering naar de buitenwereld, zijn ongetwijfeld de podcasts.

‘In onze podcasts werpen we, samen met heel wat interessante sprekers en moderatoren, een blik op de toekomst. Iedere spreker deelt zijn/haar ervaringen en expertise over thema’s als de jeugd, toekomstige trends, het ondernemerschap tijdens corona én vooral na corona.’ – Peter Saerens, manager Read My Lips

Heel bewust laat Read My Lips zijn sprekers in een glazen bol kijken naar hoe de wereld er overmorgen zal uitzien, in het eigen vakgebied en dat in een tijd waarin corona tot het verleden behoort. De reacties hierop zijn unaniem positief. Het sprekersagentschap maakt zich dan ook sterk dat ze de juiste stappen zette in hun positionering op de markt als de ideale matchmaker. Daarbij staan snelheid, het gemak voor de klant en laagdrempeligheid centraal.

Ons bedrijf gaat op vraag van de klant op zoek naar een oplossing. Heeft die te maken met de drager, een event, dan wel een livestream, we gaan steeds op zoek naar de juiste match. Is de expertise niet in huis, dan aarzelen we niet om elders te zoeken. Matchmaking werd onze echte core business. - Kristof Hebbrecht, matchmaker Read My Lips

Academy

Niet alleen de klant wordt bij Read My Lips in de watten gelegd. Ook bij de sprekers en moderatoren wil het sprekersbureau zijn meerwaarde duidelijk in de verf zetten. Daarom start dit najaar de Academy, een soort forum, een plaats waar sprekers met elkaar in contact gebracht worden. Hier kunnen ze elkaar inspireren, interageren en dingen bijleren. Een moderator zoals Ben Roelants kan bijvoorbeeld presentatietechnieken bijbrengen aan zijn collega’s sprekers en moderatoren, een spreker zoals Filip Van den Abeele kan iets vertellen over de trends in de technologiesector. En zo beschikt iedere spreker en moderator over een eigen expertise die zeer gegeerd is en interessant is om te delen.

‘Tijdens de opnames van de podcasts viel het op dat de momenten waarop mensen elkaar kruisen bij het betreden en verlaten van de studio veel onderlinge animo teweegbrachten. Contacten werden gretig uitgewisseld. Read My Lips realiseerde zich dat er duidelijk nood was aan een community, een lerend netwerk.’ – Peter Saerens, manager Read My Lips

Het idee is om enkele keren per kwartaal de gezichten uit de portefeuille uit te nodigen om van gedachten te wisselen op een heel organische manier. Voor onze eerste editie ontvangen we iedereen op deze avond vóór en dóór sprekers en moderatoren op een wijndomein met een hapje en een drankje. Op het programma staan uiteraard een rondleiding, interessante sprekers en volop gelegenheid tot networking.

Naar morgen

Ook voor zichzelf kijkt het bedrijf naar de toekomst. Misschien nog niet naar overmorgen, wel al naar morgen.

‘Niemand wil toch weer overvallen worden door iets wat niet voorzien was? Daarom werd de business voor na de pandemie goed voorbereid. Nu er terug voorzichtig events kunnen doorgaan, heeft Read My Lips een snelle en gemakkelijke totaaloplossing in huis.’ – Kristof Hebbrecht, matchmaker Read My Lips

De livestreams van de digitale wereld worden doorgetrokken naar de fysieke wereld. De eerste stap is een hybride vorm onder de noemer Read My Lips Events. Hybride betekent dat een een beperkte groep mensen fysiek op één locatie wordt samengebracht terwijl een veel groter publiek vanop andere locaties een gelivestreamd gedeelte volgt. Hiervoor werd een eventmanager onder de arm genomen die regionaal verspreid zes unieke locaties vond. De klant kiest een locatie, welke sprekers en eventuele moderator hij in zijn pakket wilt, en Read My Lips maakt op voorhand duidelijk wat het kost.

Dit najaar organiseert Read My Lips Events ondermeer de boekentour rond het boek 'Mensenmaat, een pleidooi voor imperfectie' van CM voorzitter Luc Van Gorp. Deze tour doet zes steden aan, verspreid over heel Vlaanderen. VRT nieuwsanker Hanne Decoutere modereert de gesprekken.

Kortom, Read My Lips is helemaal klaar voor de roaring 20's, zowel digitaal als live. In welke richting de toekomst ook evolueert, Read My Lips speelt keer op keer kort op de bal om te zorgen dat jouw event er staat. Ben je een spreker of wil je een spreker, in beide gevallen vind je zonder twijfel bij Read My Lips jouw ideale match zonder dat je je nog ergens zorgen over hoeft te maken.